Bjarte H skrev:
Er det umulig å "hacke" en induksjonsplate slik at den kan styres med en PID? Jeg tenker at elektronikken kan være koblet inn hele tiden, og at PIDen er koblet inn mellom elektronikken og induksjonselementet.
Noen som kan induksjonsplater? Protto?
Morn,
Jeg kjøpte en slik plate for etpar år siden, med tanke på å modifisere for å øke effekten, så jeg satte meg ned og tegnet skjema på så å si hele greiene. Det ligger på papir ett eller annet sted hjemme, så jeg er ikke sikker på hvor det ha blitt av.
Prinsippet er en spole under gryta som svinger i paralellresonans sammen med en kondensator, med frekvens på litt over 20 kHz. Likerettet 230 Volt forsyner paralellresonansen som er seriekoblet med en IGBT tilbake til minusen ut av likeretteren.
Så det er omtrent det som befinner seg i høyspenningsdelen. Lavspenningsdelen er galvanisk isolert fra denne delen, og består av en mikrokontroller som sender pulser inn på IGBT-en, med frekvens i nærheten til resonansfrekvensen til svingekretsen. Den måler også strømbforbruket til hele greia, kontinuerlig, og snakker med frontpanelet via noen IO-pinner.
Når det ikke står noen gryte oppå så har svingekretsen høy Q-verdi, og mikrokontrolleren ser dette ved å sende en puls en sjelden gang, til gate på IGPT- en, og snuser på hva som skjer på kollektoren, dvs. telle pulser, via en optokobler. Høy Q-verdi vil føre til at kretsen svinger en stund, og når kontrolleren ser dette så holder den seg i "polle-modus".
Om noen setter en gryte oppå, så vil spolen se ut som en transformator, mer eller mindre kortsluttet i sekundærviklingen, med N viklinger i spolen og én i grytebunnen, som vil føre til at resonanskretsen vll få seg ganske lav Q-verdi. Mikrokontrolleren ser dette som et forkortet pulstog på kollektoren, og går i effektmodus.
Dette vil si at den starter å sende et pulstog til IGBT-en ved nullpunktet til 230V AC-forsyningen. Ved full effekt vil denne stå på hele tiden, og om man måler magnetfeltet med oscilloskop, så vil man se ca 24 KHz (eller så) amplitudemodulert 100% med 100 Hz, som kommer av at det ikke er store nok kondensatorer på likeretteren, slik at om man hadde en gedigen kondensatorbank på likeretteren så ville man i prisippet få mer effekt inn i gryta, og mindre modulasjon.
Om lavere effekt ønskes, så skrus bare effekten helt av i perioder, dvs duty cyle (av periode ca 1 Hz) fra 100% til null.
Mitt konsept var å likerette 3-fas inn i komfyren. Jeg prøvde det, men mikrokontrolleren så ut til å sjekke at svingekretsen døde hen i nullpuktene til AC-forsyningen, så det gikk ikke.
Neste skanse ble da å finne ut hvilken mikrokontroller det var og hacke den, men produsenten hadde slipt vekk all notasjon på toppen av den, så jeg gikk litt lei, og ga opp det prosjektet. Det var en her på forumet som hadde en komfyr med typenavn på kontrolleren, og jeg fant ut at det var noe antikke 4-bit-greier som ikke fikke meg til å bli så veldig ivrig.
Neste prosjekt ble da å putte inn en AVR i stedet. Så gikk jeg hen og kjøpte meg en Speidel og droppet hele greia. Jeg har sittet på jobb og brukt altfor mye av livet mitt på mikrokontrollere, så å slippe å holde på med det på fritiden er egentlig litt greit. Så nå fungerer plata som suppekoker.
Om du kun vil regulere effekt tror jeg ekleste måte er å finne ut protokollen frontpanelet har mot resten av systemet, og hacke seg inn på den bussen med en mikrokontroller som leser ut-sgnal fra PID og regulerer effekt tilsvarende.
Kontrolleren monitorerer heletiden strømforbruk og svingekretsen, så å hacke seg innpå gate på IGBT-en vil trolig føre til at kontrolleren blir forvirret, og går i feilmodus, og slår seg av.
Så en liten streng formaning:
Den som ikke forsto så mye av det jeg skriver her må ikke finne på å tukle med disse greiene her, og ihvertfall ikke folk med forsørgeransvar. Bestialsk ubehag i form av pinefull død kan veldig fort bli resultatet. 310V DC er farlig. Og ting kan ta fyr.