Induksjon + Grilltenner

Hallstein

Norbrygg-medlem
Hei !

Er på utkikk etter å skaffe meg en skikkelig kokeløsning da jeg bare får elendig kok med kjeramisk topp med 36 liters kjel med +/- 27-29 liter vørter pre-boil....

Er det farlig å bruke grilltennerne fra biltema (med tanke på hva de er laget av e.l.?...)

Vil det holde med 2200W induksjonsplata fra biltema + 1x 500W Grilltenner, eller skal jeg kjøpe 2?

Og i så fall, vil jeg klare å holde koken gående med kun 2200W induksjonsplata, eller må jeg ha oppi grilltenneren for å ha koken gående? (dette blir isåfall svært upraktisk mtp. kjøler o.l.)

Med isolert kokekjele holder jeg fin rullende kok på 36 liter vørter med 2000w. Jeg har 4500 til oppkok, og holder deretter fint med 2000 til alt mellom 26 og 40... alt etter hva jeg brygger. Ved 40 liter må jeg dog legge et lite lokk over halve toppen som er på 40 cm... :)

Bruker en grilltenner fra Biltema for å speede opp mesking/koket på Speidel. Funker fint for meg..

Jeg har 2700w på plata og får kok på 27 liter, men ikke skikkelig kok uten grilltenner. Selv med isolert kjele. Det er da med vid åpen kjele. Jeg setter bare grilltennern rett opp når jeg setter nedi kjølern og har ingen problemer med det.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Trond.A skrev:
Rutof skrev:
Brygger idag med nimbus og brukket grilltenner får bedre kok.

Er kjelen på Nimbusen din isolert?
Selv får jeg fint rullende kok uten ekstra varme.

Problemet er at termistaten kutter ut hvert 10 min. Så derfor trenger jeg litt guffe når den kutter.

Idag var termistaten helt korka. Så det ble ikke en god brygge dag. Får håpe det blir drikkenes :). Ble for høy temperatur på mesken :(

Trur det blir tilbake til kjøleboks med meskingen.

Rutof skrev:
Trond.A skrev:
Rutof skrev:

Problemet er at termistaten kutter ut hvert 10 min. Så derfor trenger jeg litt guffe når den kutter.

Idag var termistaten helt korka. Så det ble ikke en god brygge dag. Får håpe det blir drikkenes :). Ble for høy temperatur på mesken :(

Hva med å koble ut termostaten (den er ikke til å stole på uansett) og å montere en av/på bryter på strømledningen?  :jaha:
Så kan du være "termostat" sjøl?  ;D

Trond.A skrev:
Rutof skrev:
Trond.A skrev:
Rutof skrev:

Det er ikke dumt :)

Hva med å koble ut termostaten (den er ikke til å stole på uansett) og å montere en av/på bryter på strømledningen?  :jaha:
Så kan du være "termostat" sjøl?  ;D

Det ble så jeg kjøpte meg en Induksjonsplate fra biltema (400-2200W, ny modell tydeligvis), samt en 475W grilltenner fra Clas. Blir morsomt å se hvordan dette funker neste gang jeg skal brygge! :D

Bruker dere begge deler både til kok og oppvarming av meskevann?

Tilbake
Topp