Imperial Porter fra ekstrakt

Hei, tenker å brygge en litt kraftig Porter, og skulle gjerne hatt tilbakemelding på oppskrift, hvorvidt jeg er helt på bærtur. Jeg har ikke pekt meg ut noen spesiell porter å klone, og bruker litt rester. Liker portere med litt futt.

23liter batch:

5 kg lys LME
0,64kg Crystal 145
0,56kg Carafa type1 sjokolademalt 800-1000

20g Chinook 60min (partial boil, så skulle ende på 30 IBU)
20g Perle 15min
20g Chinook 5min

Nottingham tørrgjær

30 IBU
87 ebc
1082 OG

Tenkte opprinnelig å bruke litt black malt og, men vin og bar var utsolgt. Tenkte det kanskje gitt ann å kompensere litt med mere chocolate som i denne oppskrifta da? Eller er svartmalt helt essensielt og jeg må vente til jeg får tak i?
Har også liggende noe carapils, citra og cascade, mer chinook, perle og sjokolademalt.

Svein

Jeg ville kuttet krystallmalten til det halve. Du får mer enn nok sødme i et så sterkt øl uansett, iallfall om du ikke bruker en eksepsjonelt gjærbar ekstrakt. Jeg ville også brukt en annen bitterhumle enn Chinook, siden denne kan være litt rå i kombinasjon med mye røstet malt (men den kan sikkert fungere som aromahumle, og isåfall ville jeg flyttet den fra 5 minutter til 0).

Tror Chinook vil fungere helt fint, men ville kuttet litt på krystallmaltet.

Kjetil S skrev:
Jeg ville kuttet krystallmalten til det halve. Du får mer enn nok sødme i et så sterkt øl uansett, iallfall om du ikke bruker en eksepsjonelt gjærbar ekstrakt. Jeg ville også brukt en annen bitterhumle enn Chinook, siden denne kan være litt rå i kombinasjon med mye røstet malt (men den kan sikkert fungere som aromahumle, og isåfall ville jeg flyttet den fra 5 minutter til 0).

Njaaaaa... Jeg laga en stout på 6,5% (OG 1085, FG 1033...) med kun chinook som bitterhumle, ingen aromahumle. Synes den passet godt med masse mørk malt! Ble nesten litt røykaktig ettersmak. Men det er vel smak og behag.

Tusen takk!

Da kutter jeg ned krystall fra 0,64kg til f.eks 0,4kg? Det gjør ikke noe om den blir litt søtlig men vil jo ikke ha sukkerdrikke heller. Det går greit med såpass mye sjokomalt (0,56kg) og da regner jeg med, og at 87ebc ikke er altfor mørkt/for mye brentsmak.

Mvh
Svein

hvis du trenger black spraymalt, så har jeg en uåpnet pakke med det her.
ser ikke ut til at jeg får brukt den til noe.

biri skrev:
hvis du trenger black spraymalt, så har jeg en uåpnet pakke med det her.
ser ikke ut til at jeg får brukt den til noe.

Kunne kanskje brukt noe av den, for å få mer kompleksitet en bare sjokolademalt. Hvor mørk er denne? Holder du til på Biri?

holder til på biri ja....
mener det ståo 95 ibu på den.
skal se etter når jeg kommer hjem fra jobb i kveld

Ble en del issues med denne gitt. Opplevde bla. min første boil-over rett etter jeg tilsatte siste runde med ekstrakt.

Temperaturene var ikke på min side heller, så gjæringa sto og koste seg på 22-23 grader, og har medført banan-aroma :(
Aromaen har moderert seg litt over tid, men er fortsatt tydelig, kan det være en ide å tørrhumle, for å prøve å skjule over litt av esterne?

ble en beskjeden dose perle til tørrhumling, 17gram på 24 liter, så får vi se om denne skjuler over litt banan :)

Tilbake
Topp