Imperial Porter fra ekstrakt

Hei, tenker å brygge en litt kraftig Porter, og skulle gjerne hatt tilbakemelding på oppskrift, hvorvidt jeg er helt på bærtur. Jeg har ikke pekt meg ut noen spesiell porter å klone, og bruker litt rester. Liker portere med litt futt.

23liter batch:

5 kg lys LME
0,64kg Crystal 140
0,56kg Chocolate Malt 1200

20g Chinook 60min (partial boil, så skulle ende på 30 IBU)
20g Perle 15min
20g Chinook 5min

Nottingham tørrgjær

30 IBU
87 ebc
1082 OG

Tenkte opprinnelig å bruke litt black malt og, men vin og bar var utsolgt. Tenkte det kanskje gitt ann å kompensere litt med mere chocolate som i denne oppskrifta da? Eller er svartmalt helt essensielt og jeg må vente til jeg får tak i?
Har også liggende noe carapils, citra og cascade, mer chinook, perle og sjokolademalt.

Svein

Tilbake fra når jeg brygget på ekstra, så fikk jeg billig to bokser coopers amber (noe krystal i amber kontra pale ) og 400gr carafa 2. Denne ble helt suveren! Som tilleggsopplysning så når du skal opp på Imperial, skal du ikke øke spesiellt proporsjonalt.
Sum, så kan du nok gå for det du har listet. Kanskje ørlite mindre spesialmalt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Shvidsten skrev:
Hei, tenker å brygge en litt kraftig Porter, og skulle gjerne hatt tilbakemelding på oppskrift, hvorvidt jeg er helt på bærtur. Jeg har ikke pekt meg ut noen spesiell porter å klone, og bruker litt rester. Liker portere med litt futt.

23liter batch:

5 kg lys LME
0,64kg Crystal 140
0,56kg Chocolate Malt 1200

20g Chinook 60min (partial boil, så skulle ende på 30 IBU)
20g Perle 15min
20g Chinook 5min

Nottingham tørrgjær

30 IBU
87 EBC
1082 OG

Tenkte opprinnelig å bruke litt black malt og, men Vin og Bar var utsolgt. Tenkte det kanskje gitt ann å kompensere litt med mere chocolate som i denne oppskrifta da? Eller er svartmalt helt essensielt og jeg må vente til jeg får tak i?
Har også liggende noe carapils, citra og Cascade, mer chinook, perle og sjokolademalt.

Svein

Ble det ekstraktporter?  :)

Hei, ja, men den fikk gjære på alt for høy temperatur så den lukter banan :)
Håper det gir seg med litt lagringstid, så kanskje den er bra til jul...... Denne tråden ble forøvrig dobbeltpostet ved en feil, så står mere detaljer her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,10364.0.html

Tilbake
Topp