Imp Stout: Kaffi og sirup

Heisann, har bestemt meg for å gjøre et forsøk på en imperial stout - en hjemmebryggers kraftprøve. Jeg ønsker en kaffitone i brygget, og har forsøkt å lese meg opp på temaet, men det virker som om det finnes en haug ulike metoder. Så hva gjør jeg? Jeg tenkte å konsultere Bergen Kaffebrenneri i forhold til riktig kaffe... Jeg ser at Mikkeller hiver presskannekaffi i omstikkingskaret før flasking - dette har jeg forsøkt i en porter, men med resultatet at kaffien ble så subtil at den knapt var tilstede. Jeg leser også at folk kaldpresser kaffi, hva er det? Presskannekaffi i kjøleskap? Hva?
Jeg lurer også på om noen har forsøkt å hive sirup i brygget (da tenker jeg på egenlaget sirup (blåbærsirup, solbærsirup, osv.) og om dette har noe for seg å gjøre?
Setter selvfølgelig pris på alle svar.

Jeg ville tenkt at det var greit å slengt i kaffen ved slutten av koketia. Det er ihvertfall det jeg tenker å gjøre neste gang jeg skal brygge meg en stout

Kaldpressing av kaffi er trekking av kaffi i kaldt vann ja. Gjerne over natten. Dette for å slippe at du trekker ut bitter smak som du ikke nødvendigvis ønsker å få med (Garvesyre eller tanniner? Litt usikker)

Takker. Men å hive kaffien i på slutten av koketiden? Jeg har lest at å hive kaffien sammen med kokende vørter, kan være med på å frigjøre uønskede smaker i kaffien, så det er vel neppe måten å gjøre det på, eller?
Ok, kaldpressing av kaffi er så bokstavlig, altså... Noen tanker om mengder kaffi til mengde vann?

Malt kaffe I kok vil definitivt frigi smaker ala morfars langkokte kaffe. Kaldtrukket I slutten av koketiden tror jeg er ok.

Du vil jo også fjerne det meste av kaffearomaen gjennom gjæringen også, om du tilsetter den tidlig.

Jeg ønsker absolutt kaffiaroma, så da er kaldpresset kaffi i omstikkingskaret tingen?
Uansett usikker på mengden kaffi. I kaldpressing av kaffi, ville dere brygget kaffien like sterk som dere ville ha drukket den til frokost eller sterkere? I porteren jeg brygget - jeg delte brygget i to før flasking - tilsatte jeg en kopp presskannekaffi i 9 liters brygg. Erfaringen jeg gjorde da, var at det ble altfor lite. Jeg ser for meg cirka 18 liters ferdig brygg, og tenker fire kopper sterk kaffi... Men det er kanskje for mye? Hm. Mye tenking nå.
Er det forresten noen som har innspill til tanken om bruk av sirup?

Jeg lager kaldpresset kaffe ved å slenge kaffe og vann sammen i en presskanne i kjøleskapet over natten. Dersom du kaldtrekker, så får du nesten ingen bitterstoffer fra kaffen, og det kan da være vanskelig å få for mye kaffesmak, i min mening.

Takker for godt svar! Jeg er relativt fersk i gamet, så jeg har flere spørsmål... Hvordan doserer du? Mer kaffi enn du ville brukt dersom du skulle drukket kaffien som kaffi?

Jeg bruker 6 toppede spiseskjeer på en 0.33l presskanne. Dette bruker jeg da som en kaffeekstrakt jeg iblander kokende vann på morgenen når jeg skal ha meg en kjapp kaffe og ikke orker å utsette kropp og sinn for hurtigkaffe.

Hei, jeg brygget en porter med kaffi i for et år siden, og da brukte jeg 0,5l vann og  kaffiskjeer med kaffi. Dete lot jeg koke i med vørteren dei siste 10min av kokinga. Erfaring: kaldpresset kaffi så får du et øl som er drikkelig mye raskerer en om du bruker varmt vann (kaffitrakter). Mitt neste brygg med kaffi, så blir det kaldpresset kaffi som får stå natten over i kjøleskapet før brygging.

Ølet ble godt til slutt, men da var jo fatet tomt :)

KRaaen

Jeg har en havrestout i gjæringskar just nu, og har bestemt meg for å splitte den i to. En del uten og en del med kaldpresset kaffi. Tilsetter i omstikkingskar før flasking. Men i forhold til en imp stout som blir noe av det neste jeg skal brygge, lurer jeg veldig på dette med bruk av sirup. Jeg har leitet rundt på forumet til Norbrygg, uten å finne veldig mye relevant. Kan hende jeg er på gyngende grunn, og at det å tilsette egenprodusert sirup vil ødelegge hele brygget (og jeg trenger ikke å finne opp hele hjulet på nytt), så jeg lurer på om noen har erfaringer med dette. Jeg ser for meg at et hint av blåbær i en imp stout vil være bra, og jeg vurderer å la blåbærsirup koke med i vørteren en stund. Er det noen som har forsøkt dette?

Tilbake
Topp