Igloo kjøleboks - hvilken størrelse trenger jeg?

Hei folkens!
Jeg tenker å kjøpe meg en Igloo kjøleboks, og bruke denne som meskekar med kobbermanifold. Jeg brygger 20 liter, og tenkte derfor å gå for 34 liter eller 45 liter. 34 bør vel holde lenge til vanlige brygg med OG 40-70. Men dersom jeg skal brygge med mye høyere OG kunne det vært fint med 45 liter. Det jeg lurer på da er om 45 literen igjen vil bli for stor til brygging til 20 liter med f. eks OG 50. Vil det bli et problem med for mye luft over mesken? Og vil maltsengen bli så tynn at skyllingen ikke blir like effektiv? Noen som har noen erfaringer med dette?

Hvis det ikke er noe problem har jeg altså lyst på 45 liter, slik at jeg kan brygge med 4 kg malt, men også opptil 9-10 kg.

Olav

Jeg tror i alle fall 45-literen kan bli litt stor til 4 kg malt.

Dersom du mesker 10 kg malt med en mesketykkelse på 2.5 så trenger du 32L volum. Ved mesketykkelse 2.2 trenger du 29L. Igloen på 34L burde dekke dette behovet også, så jeg ville gått for den.

Jeg har 34-literen, og boksen er smekkfull ved 10 kg malt og mesketykkelse 2,5. Det funker helt fint - ølet blir godt!  ;)

Beant skrev:
Jeg tror i alle fall 45-literen kan bli litt stor til 4 kg malt.

Dersom du mesker 10 kg malt med en mesketykkelse på 2.5 så trenger du 32L volum. Ved mesketykkelse 2.2 trenger du 29L. Igloen på 34L burde dekke dette behovet også, så jeg ville gått for den.

Enn til partiskylling ? går ikke det ? med 45 literen altså, så er det bare større gryte som må byttes ved ønske om å brygge større bather :)

Jeg har 51literen og har brygget 20liters batcher på den. Ikke noe problem med uklar vørter og partiskylling. Faktisk veldig klar den siste gangen :ilike:

Har erfaring med å brygge 40L i vår 100qt, og da fikk vi veldig dårlig utbytte, selv med partiskylling. Vet ikke helt hvorfor, men maltsenga var i alle fall veldig tynn  :jaha:

Jeg vil bare legge til at jeg tror ikke det er ideelt med for stor kjølebag heller, men det funker det også. Hadde jeg kjøpt selv så hadde jeg nok valgt en mindre en til 20L batcher. Det blir veldig tynn maltseng, men resirkulere godt så går det så bra

http://www.ebay.com/itm/Igloo-10gal...22?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item5648858102
Tusenlapp pluss moms levert. Kostar litt meir men er ein jækla bra mesketank. Fordelen er mindre areal i botnen slik at maltsenga ikkje blir for grunn sjølv med lite malt for 20l batch. Den runde formen gjer at den kan lett utstyrast med silbotn for kontinuerlig skylling.

Har brukt min i 2 1/2 år no og har 7 grader varmare innmeskingsvatn enn mesketemp utan å forvarme. Forvarmar ein med kokande vatn i 5 min tapar ein mindre ila mesketida.

Men, ein nærmar seg jo prisen på ei 36l rustfri gryte som ser mykje meir bling ut, iallefall utan isolasjon på utsida :)

tobiasjk skrev:
Jeg har 34-literen, og boksen er smekkfull ved 10 kg malt og mesketykkelse 2,5. Det funker helt fint - ølet blir godt!  ;)

Har den samme. Bruker rundt 6-7 kg. Malt hver gang.

Jeg har selv en 32 liter kjøleboks. Det er ikke noe problem ensteg mesksking av 8-9 kg malt. Problemene oppstår når du skal stegmeske eller meske ut ved høyere temperaturer. Lite rom å gå på.

Tilbake
Topp