Hei!
Dette blir mitt første innlegg her på forumet, men garantert ikke det siste :biersmile:
Jeg og en kompisgjeng har nå brygget i et års tid, og deriblandt en weizbier... Denne ble jo forsåvidt god den, men
jeg personlig ønsker meg noe nærmere paulaner eller weihestephaners utgave...
Det vi brygget da var:
O.G ca 1.050
IBU under 20 "husker ikke, men svært lett humlet med hallertauer"
50% Hvetemalt
50% Pilsnermalt.
Meskeskjema var 20min ved 50grader og 60 ved 68grader...
Koketid var en time med hummlen tilsatt tidlig i koketiden.
Brukte Wyeast Weihestephaner, og gjæringskaret stod ved va 17grader...
Dette gav som nevnt et meget greit øl etter mine smaksløker...
MEN det er noen punkter jeg lurer på...
Ølet hadde en svært sterk bananester-lukt. Dette er i utgangspunktet ønsket, men ikke i de dimensjonene vi endte opp med >
Jeg tipper selv at dette kommer av en noe høy gjæringstemperatur, underpitching og lav pitche-temp??? Hvor stor starter ville dere budsjetert på et slik brygg?
Utover det var ølet noe tynnt på smak sammenlignet med eks. paulaner... vi endte opp me noe som var noe mildere enn edringer`s utgaver... Noen tips på hvordan man kan få en noe fyldigere kropp på øllet? Tanken om å bruke palemalt i steden for pilsnermalt og muligens en neve lys munchener eller to har streifet... Hva tror dere om det?
Og sist men absolutt ikke minst > meskeskjema! Vil det være noe å hente på å kjøre et fullt decoctionskjema i steden for det enkle meskeskjema vi bruker???
Dette ble et fantastisk rotete innlegg, men satser på at det er mulig å tolke ;D
Med vennelig hilsen
Sindre
Dette blir mitt første innlegg her på forumet, men garantert ikke det siste :biersmile:
Jeg og en kompisgjeng har nå brygget i et års tid, og deriblandt en weizbier... Denne ble jo forsåvidt god den, men
jeg personlig ønsker meg noe nærmere paulaner eller weihestephaners utgave...
Det vi brygget da var:
O.G ca 1.050
IBU under 20 "husker ikke, men svært lett humlet med hallertauer"
50% Hvetemalt
50% Pilsnermalt.
Meskeskjema var 20min ved 50grader og 60 ved 68grader...
Koketid var en time med hummlen tilsatt tidlig i koketiden.
Brukte Wyeast Weihestephaner, og gjæringskaret stod ved va 17grader...
Dette gav som nevnt et meget greit øl etter mine smaksløker...
MEN det er noen punkter jeg lurer på...
Ølet hadde en svært sterk bananester-lukt. Dette er i utgangspunktet ønsket, men ikke i de dimensjonene vi endte opp med >
Jeg tipper selv at dette kommer av en noe høy gjæringstemperatur, underpitching og lav pitche-temp??? Hvor stor starter ville dere budsjetert på et slik brygg?
Utover det var ølet noe tynnt på smak sammenlignet med eks. paulaner... vi endte opp me noe som var noe mildere enn edringer`s utgaver... Noen tips på hvordan man kan få en noe fyldigere kropp på øllet? Tanken om å bruke palemalt i steden for pilsnermalt og muligens en neve lys munchener eller to har streifet... Hva tror dere om det?
Og sist men absolutt ikke minst > meskeskjema! Vil det være noe å hente på å kjøre et fullt decoctionskjema i steden for det enkle meskeskjema vi bruker???
Dette ble et fantastisk rotete innlegg, men satser på at det er mulig å tolke ;D
Med vennelig hilsen
Sindre