IBU beregning, -Lav IBU ifølge Beersmith

Tenkte å brygge en enkel IPA siden jeg har litt ekstrakt og humle igjen. Det jeg hadde tenkt var å følge en oppskrift som er postet tidligere på forumet, men noen få modifikasjoner:

2boksar Muntons Malt Extract Light 3,6kg
500g Young’s Spraymalt Medium
250g Crystal Malt
200g Cascade 6.3% humle
1 pakke Safale US-05 tørrgjær

50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 60 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 15 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added during boil, boiled 1 min
50 g Cascade VB (6,3%) - added dry to primary fermenter after 4-5days

Har for øyeblikket bare en gryte på 18l, tenkte derfor å lage en vørter på ca 11l, og tilsette vann slik at jeg ender opp med ca 21l ferdig vørter.

I og med jeg bare koker 11l, må jeg ikke da tilsette mer humle, for å ende opp med IBU på 70-80? Er kanskje det Beersmith tar med i beregningen?
Det jeg tenker, er at det tilsettes 10l vann som ikke har vært i kontakt med humle og malt, og dermed må mer humle benyttes for å "mette" vørteren?

Er det riktig, eller er både jeg og beersmith på viddene her? Bruker Tinseth til kalkulering ;)

sånn ser det ut på Beersmith med 50g cascade, andre bildet viser oppjustert i henhold til Beersmiths beregning for å oppnå 80IBU

Vedlegg

• IPA.jpg
    IPA.jpg
    109,8 KB · Sett: 183
  • ipa2.jpg
    ipa2.jpg
    110 KB · Sett: 177
Du bør forandre enhetene i programmet til noe mere internasjonalt...

Du er nok inne på noe. Koker du humlen i bare litt av bryggevolumet og det inneholder mye sukker i tillegg går utbyttet ned. Det er bare å prøve å legge samme oppskrift inn der du koker hele volumet og se. Ellers så ser jeg på det første bildet at du har brukt 0,11 oz humle på humletilsettingene, og det tilsvarer vel bare +-3 gram?

Den opprinnelige oppskriften du så på hadde sikkert høy-alfa Cascade i forhold til dine tall. Dessuten stemmer ikke AA-tallene i oppskriften din med det som oppgis i bildet (6,3% vs 5,6%). Vær også obs på at heile blomster typisk gir lavere utbytte enn pellets, noe beersmith justerer for hvis du fører dem opp som det.

Hvis du vil ha en høy IBU, så foreslår jeg at du bruker noe annet til bitring enn lav-alfa cascade. Chinook og centennial er fine.

Takker for tilbakemelding, ser det jo nå at det står oz og ikke lb. 1oz er jo 28g, så er godt under det som er skissert opp, skulle jo selvfølgelig vært 0,11lb som er ca 50g ;)

Alfasyren er jo også veldig feil, skal prøve å tweake litt på oppskriften, men antar at det er så enkelt som å omregne mengden riktig  :klovn:
Er litt usikker på AA på humlen jeg har, får sjekke det når jeg kommer hjem og legge inn rikitg AA og ikke minst mengde.

LeRoj skrev:
Takker for tilbakemelding, ser det jo nå at det står oz og ikke lb. 1oz er jo 28g, så er godt under det som er skissert opp, skulle jo selvfølgelig vært 0,11lb som er ca 50g ;)

Alfasyren er jo også veldig feil, skal prøve å tweake litt på oppskriften, men antar at det er så enkelt som å omregne mengden riktig  :klovn:
Er litt usikker på AA på humlen jeg har, får sjekke det når jeg kommer hjem og legge inn rikitg AA og ikke minst mengde.

Det kan og værer ca. ,3 dl. siden det også er et volummål, så anbefaler også metriske mål.

Tilbake
Topp