Hyttekjele 25L, tynn bunn - kjøp eller løp?

GeirH skrev:
Ugelvik skrev:
Hva brukte du som koblingsboks etc? Er det mulig å få noen bilder? Er interessert i å lage et oppsett slik selv...

Du kan jo sjekke tråden om vårt bryggeri her: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,5942.0/all.html
Vi bruker to slike elementer i en 80-liters gryte, og er meget fornøyd så langt.

Ser bra ut det der :) Har bestillt meg et slikt varmeelement også nå. Det jeg vurderer er å lage et "braumeister" system, hvis jeg klarer dette... Tenker å begynne med BIAB først though, for så å utvide senere. Derfor lurte jeg på om jeg skulle skaffe meg et relé med 230v styrespenning (16A) og en STC-1000 for å styre det reléet. For å kunne meske på ~65 grader og eventuelt dra opp tempen også til kok via STC'en... Spørsmålet er vel om temperaturmåleren til STC tåler det. Og så eventuelt et pumpesystem og få valset noe til å holde kornet med netting i bunn. Vet ikke om det høres teit ut eller om det kan fungere?
 
Ville kokt uten bruk av STCen, føleren tåler garantert ikke å bli kokt, kanskje 10 ganger men den vil ryke.
Men kan hende, har ikke skjekket selv, at det er en standard NTC og da kan du bygge den inn i kokekaret eller noe så den holder til evig tid
 
Oddvar Demmo skrev:
Ville kokt uten bruk av STCen, føleren tåler garantert ikke å bli kokt, kanskje 10 ganger men den vil ryke.
Men kan hende, har ikke skjekket selv, at det er en standard NTC og da kan du bygge den inn i kokekaret eller noe så den holder til evig tid

Measure range:-50~+99oC
Sensor: NTC sensor (1PC);

Men det ser ut som en litt plastikk bit som fint kan smelte ja... :p kanskje det ikke lønner seg med den, evt at man kan bytte ut sensor kanskje? Hvis det ikke var det du tenkte på da...
 
Det er ein slik som fyljer med instrumentet, men den er ikkje tett. Derfor linka eg til ein som er mogeleg å montere og å få tett.
 
Eg brukar desse sakene i mitt bryggeri. Pumper vørteren gjennom ein røyrspiral nedsenka i vatn i ein 2l ståltermos. tempfølar på utløpet og vannkoksrelement i botnen av termosen. PID'en styrer det heile med ekstrem presisjon.
 
Protto: du har ikke tilfeldigvis bilder av nevnte løsning? Nysgjerrig;)

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
 
Ganske enkelt genialt! :amen:
Du får vel da nærmest justert temperaturen med en gang med denne løsningen istedet for HERMS med stor vanntank. HERMS med to liter :ilike:
Kjører du kaldt vann direkte gjennom denne når du skyller også? Hvor lang er spiralen?

EDIT: Denne tråden ble litt off-topic i forhold til Hyttekjele 25L... Mange av disse tingene fortjener egen tråd! Flott inspirasjon :)
 
Vistad skrev:
Ganske enkelt genialt! :amen:
Du får vel da nærmest justert temperaturen med en gang med denne løsningen istedet for HERMS med stor vanntank. HERMS med to liter :ilike:
Kjører du kaldt vann direkte gjennom denne når du skyller også? Hvor lang er spiralen?

EDIT: Denne tråden ble litt off-topic i forhold til Hyttekjele 25L... Mange av disse tingene fortjener egen tråd! Flott inspirasjon :)
Ja beklagar off topic, men bryggeriet er omtalt før i div trådar.
Reaksjonstida er instant. Spiralen er ca 4-4,5m med 8mm bremserøyr frå Biltema. Det var absolutt max av kva eg klarte å kveile nedi termosen. Har eigen HLT med termostatstyrt 2Kw element.

Heilt på slutten av videoen ser ein eit lite glimt av PIDregulatoren. Legg merke til den grønne LED'en som blinkar ein gang veldig kort. Det er utangen som slår seg på eit bittelite øyeblikk for å finjustere tempen. Slik ligg den å finregulerer heile tida når eg meskar. Når eg steppar opp til mashout på 78grader ligg utgangen konstant på til tempen nermar seg, og den roar ned i god tid slik at den ikkje overskyt innstillt temp.

Edit: 8mm drivstoffrøyr, ikkje bremserøyr som påpeika av magne i ein annan tråd.
 
Martin A. skrev:

Slik jeg har forstått det finnes det to typer PID, en med innebygd relee og en som styrer et eksternt (SSR). Vi som brygger trenger SSR pga høy effekt, mer enn det innebygde tåler fordi det innebygde er mekanisk relee. Av og på mange ganger sliter det fort ut, samt at amperen er for liten.

En kan fort kjøpe feil PID (yours truly... :roedme: klarte det jeg ja...) Av en eller annen grunn er disse dyrere som har SSR utgang og ebay florerer av PID med relee?!?! De opplyser at SSR er et alternativ når det ikke er det. Det enkleste er å lese seg til det. Kan du se bildet av releet og du kan søke modellnummer på nett er det ganske sikkert. Hvis ikke velger du den protto har nevnt.
Det må også nevne at jeg med min PID har fjernet det innebygde releet og skal bruke denne på en SSR, har bare ikke fått elementet enda... Vil tro det skal gå men langt fra ideelt. Det ligger en tråd om dette her...
Ser ut som at REX-C700 som du linker til har SSR, siden det står OUT: R,S på bildet. Men ikke vet jeg sikkert...
 
Kan ikkje alltid stole på kinaselgarar. Den eg har har eg programmert om til å ta pt-100 tempsensor sjølv om kinaselgsaren sa i ettertid at det ikkje gjekk. Fant ein bruksanvisning på weben om korleis det skulle gjerast.
Det ligg ein tråd om det her inne.
 
Jeg har en Rex c-700, har bare prøvd med rele foreløpig.
Ifølge bruksanvisningen kan den stilles inn til ssr, men et veldig skeptisk til om ikke dette bare er humbug.
Kan sjekke dette ikveld hvis ønskelig.
Kjøpte min fra dealextreem.com for $15.
 
Jeg har bestillt følgende:

http://www.ebay.com/itm/25067201151...X:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_1873wt_905
http://www.ebay.com/itm/13057619631...:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_3089wt_1163
http://www.ebay.com/itm/30061917764...:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649#ht_2573wt_1396
Men begynner nå å bli litt skeptisk... Hele poenget var å bruke dette til å holde mesketemperatur i kjelen, men har lest en del mer nå, og blir mer og mer skeptisk til "Type K" temperaturmåler... Hvor mye avvik snakker vi her på rundt 65 grader? Er jo ikke akkurat største tapet av penger, men kjipt med ventetida på bestilling av slikt uansett...
 
Eg har brukt k-givar lenge og det fungerar heilt fint i mitt system. Men før forrige brygg bytta eg til rtd (pt-100). Begge typar har fordeler og ulemper. Er det stort avvik eller ulinearitet skuldast det kanskje dårlege kontaktar eller defekt sensor.
Termokoplarar (k-type etc.) er avhengig av spesiell ledning og spesialkontaktar om ein skal forlenge ledningen eller ha mogelegheit til å koble sensoren fra instrumentet utan å måtte bruke skruklemmene.
Rtd er ikkje følsom for slikt, og eg har laga meg ein tre pin konnektor på ledninga slik at eg kan enkelt koble frå sensoren for vasking etc.
 
Er det noen som har erfaring med bruk av hyttekjelen fra Biltema (eller andre tynnbunnede stålkjeler) på induksjonsplate? Er det problem med at kjelene buler i bunnen, og gir dette dårligere oppvarming på induksjonplate?

Vil en tykkbunnet kjele gi mer stål som induksjonseffekten kan virke på og således gi hurtigere oppvarming?

I mitt lille kjøkkenbryggeri skal jeg ha maks 11 liter i gjæringskaret, så jeg regner med en 25L hyttekjele er stor nok. Alternativet jeg vurderer er en gryte av denne typen: http://www.tilbords.no/catalogsearch/result/?q=sammi+pinnek som ser ut til å ha tykkere bunn.

Er forresten kranen på hyttekjelen god?
 
Tilbake
Topp