Hvorfor spiser ikke gjæren opp?

SveinB

Norbrygg-medlem
Har dobbelmesket noen brygg i det siste, og kommer ut med OG litt i overkant av 1.070. FG landet på noe over 1.020. Vanligvis tar gjæren nok for seg til å komme ned på 1.010 - hvorfor ender disse bryggene med en FG som er så mye høyere - mao: hvorfor spiser ikke gjæren opp etter seg?

Gjæren tar en prosentmessig andel av sukkeret så ved høyere OG vil også FG bli lavere. Dette kan kompenseres ved å bruke samme mengde spesialmalt som ved svakere brygg, eller ved å meske på lavere temp over lengre tid. Men pass på balansen, det kan være at det er bedre med høyere FG. Antar god gjærhelse :)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Hvis alle faktorene som kan påvirke utgjæringen er de samme nå som ved tidligere brygg, mens FG ligger 1.010 høyere, må vi regne med at høyere makter har grepet inn for å beskytte deg mot å drikke for mye sterkt øl. Men siden høyere makter antakelig har viktigere ting fore, må du gå nøye gjennom lista til Glenn.

Hva slags øl er det snakk om? Og hvordan smaker det? Jeg har en del øl nå med lavere OG enn 1.070 som helt klart er utgjæret, sjøl om FG er blitt liggende omkring 1.020, og utgjæringen et sted mellom 65 og 68%. De smaker som de skal, og det er jo det som teller. Forklaringen på den høye FG'en er dels oppskrift, og dels mesketemperatur.

Du har utgjæring omkring 85% hvis du har OG 1.070 og FG 1.010. Det blir et ganske tørt øl - og OK for noen øltyper, men for de fleste vil det vel bli i overkant tørt. Kanskje 1.020 er bedre:)?

Samme meskeprogram som for vanlige brygg. Dette siste er Nøgne Ø sitt God Jul 2012, gjæret med WLP530. Det smaker godt, ikke for søtt, viskositet som et kraftig juleøl skal ha - alt er glimrende; men det jeg lurer på er om det er en ren kjemisk forklaring på at gjæren ikke spiser seg lenger ned enn til en FG på 1.02x. Alkoholgehalten er nå på ca 6.8%, og mer ønsker jeg ikke, så den saken er også grei.
Men det er litt snodig, er det ikke?

Samme meskeprogram som for vanlige brygg. Dette siste er Nøgne Ø sitt God Jul 2012, gjæret med WLP530. Det smaker godt, ikke for søtt, viskositet som et kraftig juleøl skal ha - alt er glimrende; men det jeg lurer på er om det er en ren kjemisk forklaring på at gjæren ikke spiser seg lenger ned enn til en FG på 1.02x. Alkoholgehalten er nå på ca 6.8%, og mer ønsker jeg ikke, så den saken er også grei.
Men det er litt snodig, er det ikke?
Oppskriften opererer selv med Fg på 1.023-1.027, men det er med engelsk alegjær (wlp007, som har høy utgjæring, eller Nottingham tørrgjær, som er mer normal). Du har fått litt høyere utgjæring fordi du har brukt en belgisk gjær. (Hvorfor det?)
NØ God Jul er jo ganske søtt - altfor søtt etter min smak - så jeg tror ikke du skal bekymre deg. Forklaringen på at det ikke går lavere er ganske enkelt at det er mye mørkt malt/krystallmalt i dette brygget (over 20%), og at det meskes såpass høyt som 67 grader, som riktignok ikke er ekstremt, men som er høyt nok til å senke forgjærbarheten merkbart.

Sist redigert:
Her var det mye spennende informasjon å hente. Jeg antar at brygget er blitt slik Nøgne Ø ønsket - og det blir garantert et godt juleøl. Gjæren er ihht oppskriften i "Øl - fra hånd til munn", jeg kan ikke nok om gjær til å gå utenom oppskriftene.
Takk for mgode svar, jeg har lært mye her!

Tilbake
Topp