Hvordan få vekk bunnfall fra vørter?

Bruker Beer Brew 30. Etter å ha kjølt ned vørter med kjølespiral så lar jeg det stå i kjelen ett par timer for at bunnfall skal synke. Kjører også wirlpool for å prøve å samle alt på midten. Men uansett hva jeg gjør blir det ille mye bunnfall. Bruker 1/4 tablett Profilac siste 15min av koking. I dag brygget jeg en IPA. Etter kjøling var det 25l i kjelen. Men jeg fikk bare 16l over til gjæringskar, resten var tjukk "grøt" som jeg ikke regner med er noe lurt å ha i gjæringskaret?

Noen tips?

Bjørn Petter skrev:
Jeg hadde kjørt whirlpool først og så latt den stå. Tror du rører opp alt når du rører.
Ja, gjør det. Tar ut kjølespiralen og setter i gang wirlpool, og lar den stå et par timer. Vørteren er helt klar og fin, bortsett fra den 5-10cm tjukke grøten som ligger i bunn.

Jeg har aldri hørt om Profilac, men hvis du mener Protafloc så sies det at en halv tablett er det optimale for den batchstørrelsen.

[Daniel] skrev:
Jeg har aldri hørt om Profilac, men hvis du mener Protafloc så sies det at en halv tablett er det optimale for den batchstørrelsen.
Mente protafloc ja. Skal prøve med en halv neste gang.
Men er det riktig å kaste bunnfallet, eller er det bare å hive alt i gjærinskaret...?

Jeg er altfor uerfaren selv til å gi et godt svar. Ølet tar nok ikke skade av at alt tappes over på gjæringskaret. Det meste vil vel falle til bunns der. Det vil kanskje ikke bli like klart? Jeg vet ikke. Selv pleier jeg å legge igjen mest mulig av grumset i kjelen.

Vi koker alltid 15 min og hiver alt i gjæringskaret. Null problem - det legger seg på bunn.

PROTAFLOC TABLETS should be added to the kettle ten minutes prior to the end of the boil. The addition time reflects the length of time required to dissolve and disperse the carrageenan into the wort. Should PROTAFLOC TABLETS be added early in the boil, then degradation of the polymer may occur and product efficiency is lost.

Når dette gir helt klar vørt hvorfor ikke gjøre det slik. :)

På Protafloc posen her står det:
"Protafloc 2g tablett (10pk) - 1 tablett pr 50-100 liter vørter - Tilsettes når det gjenstår 15 min koketid"
Vørteret blir helt klart her også. Det er bare så mye bunnfall. Prøver med en halv tablett til 25l, og 10min koketid.

Men angående dette med å slenge alt grumset oppi gjæringskaret.. Det gjør altså ingen skade? Det er kanskje også slik at bunnfallet komprimeres mer over lenger tid, slik at man kan få ut mer øl til slutt?
Hmmm... kjenner jeg angrer litt på å ha slengt 7-8l i sluket.

spørsmål til dere som lar den stå en stund før dere hiver den til gjæring..

kjøler dere først ned vørteren til gjæringstemp og så lar den stå en time eller to før dere tapper på gjæringsfat?  da vil vel tempen synke en god del.  skal ikke vørteren være ca gjæringstemp når den tappes på gjæringsfat, eller har ikke dette så mye å si?

Jani skrev:
spørsmål til dere som lar den stå en stund før dere hiver den til gjæring..

kjøler dere først ned vørteren til gjæringstemp og så lar den stå en time eller to før dere tapper på gjæringsfat?  da vil vel tempen synke en god del.  skal ikke vørteren være ca gjæringstemp når den tappes på gjæringsfat, eller har ikke dette så mye å si?
Ja kjøler ned til 20c først. Gjør ikke noe om den står en stund etterpå, blir aldri kaldere enn romtemperatur. Sålenge det er innendørs..

Tilbake
Topp