Har nå smakt på mitt første hjemmebrygg. Alt gikk ikke helt etter planen, da jeg skulle fått ca 25-27L øl, men endte opp med rundt 20L. Dette førte til en alkoholprosent på 7,5-8% og jeg kjenner litt for mye til alkoholsmaken på brygget synes jeg (blir sikkert bedre om det får stå en stund). Det jeg dog likte veldig godt med det var at det var skikkelig fyldig/tykt, kraftig og smaksrikt, noe som vel er naturlig ettersom det ble såpass konsentrert.
Skal kjøpe ingredienser til en ny stout eller porter snart, og jeg kunne da tenkt meg å få til et brygg med disse egenskapene, men uten å komme opp i så høy alkoholprosent (helst ikke mye høyere enn 5%). Er det riktig at måten å få til det på er å kjøre en høy mesketemperatur? I så fall hvor høy temperatur er det "forsvarlig" å kjøre? Andre tips til hvordan en kan oppnå dette?
På forhånd takk!
Skal kjøpe ingredienser til en ny stout eller porter snart, og jeg kunne da tenkt meg å få til et brygg med disse egenskapene, men uten å komme opp i så høy alkoholprosent (helst ikke mye høyere enn 5%). Er det riktig at måten å få til det på er å kjøre en høy mesketemperatur? I så fall hvor høy temperatur er det "forsvarlig" å kjøre? Andre tips til hvordan en kan oppnå dette?
På forhånd takk!