Hvor stor temperaturvariasjon er greit under gjæring?

Jeg har et kjøleskap med en stc1000 og en 200w frostvakt. Når varmen skrur seg av fortsetter temperaturen å stige en god del. Når jeg sjekka I stad lå den 0.6 grader over satt temperatur.
For å unngå at kjøling og varme sloss må jeg dermed opp til noe sånt som 0.8 grader hysteresis. Dette vil gi svingninger på opp til 1.6 grader... Jeg synes dette høres mye ut?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

AMelbye skrev:
Jeg har et kjøleskap med en stc1000 og en 200w frostvakt. Når varmen skrur seg av fortsetter temperaturen å stige en god del. Når jeg sjekka I stad lå den 0.6 grader over satt temperatur.
For å unngå at kjøling og varme sloss må jeg dermed opp til noe sånt som 0.8 grader hysteresis. Dette vil gi svingninger på opp til 1.6 grader... Jeg synes dette høres mye ut?

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Har du kjøleskapet inne? I så måte trenger du vel ikke 200 watt varmekilde. Jeg har 25 watt varmeplate i mitt, og da overskyter den kun helt marginalt. Det er riktignok kun i et lite benkeskap. Jeg har pluss/minus 0,5 grader på min, men kunne sikkert hatt en mindre differanse..

jeg bruker et 100w varmeelement fra ebay som flere her inne på norbrygg bruker. Dette er mer en nok til bruk i kjøleskapet som står inne. Husk på at kjøleskapet er veldig godt isolert.

Så lenge man har kjøleskapet i et rom med høyere temperatur enn ønsket gjæringstemperatur, er det ikke da mere hensynsmessig å bare ha kjøling tilkoplet med 0.3c slingrinsmonn så det blir max 0,6c totalt? Ellers blir det vel bare 2 kilder som jobber hardt mot hverandre og starter/stopper unødvendig mye?

Takk for svar, det var egentlig dette jeg tenkte. Som en midlertidig løsning satt jeg i en 60w lyspære, og tok med det samme en runde på ebay, og fant disse:

http://www.ebay.com/itm/QZO-Ceramic...?pt=AU_Pet_Supplies&var=&hash=item1e8205418c
De her ser veldig bra ut! Kommer i 25,50,75,100 og 150W- varianter, koster rundt 40kr inkl frakt, og e27-sokkelen har jeg fra før!

Da er det bare å finne ut hvorvidt jeg bør ha 50, 75 eller 100W, til et halvstort kjøleskap (det er stort nok til å få plass til en 60L labb og en 30L fra europris, eller 2x60L hvis jeg ikke bruker gjærlås)

AMelbye skrev:
Da er det bare å finne ut hvorvidt jeg bør ha 50, 75 eller 100W, til et halvstort kjøleskap (det er stort nok til å få plass til en 60L labb og en 30L fra Europris, eller 2x60L hvis jeg ikke bruker gjærlås)

Jeg bruker en 35w lyspære i en 300 liters fryser. Står i uisolert garasje, med 2 labbdunker. Holder fint aletemperaturer gjennom vinteren.

Ville tro 50w holder i massevis innendørs.

Sent from my C6603 using Tapatalk

RawRoffe skrev:
AMelbye skrev:
Da er det bare å finne ut hvorvidt jeg bør ha 50, 75 eller 100W, til et halvstort kjøleskap (det er stort nok til å få plass til en 60L labb og en 30L fra Europris, eller 2x60L hvis jeg ikke bruker gjærlås)

Jeg bruker en 35w lyspære i en 300 liters fryser. Står i uisolert garasje, med 2 labbdunker. Holder fint aletemperaturer gjennom vinteren.

Ville tro 50w holder i massevis innendørs.

Sent from my C6603 using Tapatalk

Er du ikke redd for at pæra skal gå? Vanlige lyspærer er jo ikke spesielt glad i å bli skrudd av og på for ofte, det går ganske hardt utover levetiden... Jeg har mer tiltro til et varme-element, de er (forhåpentligvis) designet for å tåle dette. Jeg har observert 60W-pæra nå en times tid, og det ser ikke ut til å være noe overshoot å snakke om, så da går jeg nok for 50W :)

kintii skrev:
jeg bruker et 100w varmeelement fra ebay som flere her inne på norbrygg bruker. Dette er mer en nok til bruk i kjøleskapet som står inne. Husk på at kjøleskapet er veldig godt isolert.

Har du en link til dette elementet? Hvordan har du montert den i kjøleskapet?

janvad skrev:
kintii skrev:

Denne typen: http://www.ebay.com/itm/AC-220V-100...rden_Hearing_Cooling_Air&hash=item2c7fcc482c
Montert i sideveggen i bunnen, følger med en monteringsbrakett.

kintii skrev:
janvad skrev:
kintii skrev:

Denne typen: http://www.ebay.com/itm/AC-220V-100...rden_Hearing_Cooling_Air&hash=item2c7fcc482c

Er det kjøleribbe i bunnen på denne ? Er det mulig og bare montere den rett på en plankebit og bare legge den i bunnen av kjøleskapet ?

janvad skrev:
kintii skrev:
janvad skrev:
kintii skrev:

Er det kjøleribbe i bunnen på denne ? Er det mulig og bare montere den rett på en plankebit og bare legge den i bunnen av kjøleskapet ?

Nei, den er helt flat. Varmeelementet er skrudd fast på den store alumiumsplata. Den blir ganske varm, men det er ikke verre enn at jeg klarer å holde hånda på den på baksiden. Den lille braketten som følger med bygger bare omtrent 1,5cm ut. Eventuelt kan du jo lage deg noe mellomlegg ved å legge mellom en mutter eller noe når du skrur den fast.

kintii skrev:
janvad skrev:
kintii skrev:
janvad skrev:
kintii skrev:

Nei, den er helt flat. Varmeelementet er skrudd fast på den store alumiumsplata. Den blir ganske varm, men det er ikke verre enn at jeg klarer å holde hånda på den på baksiden. Den lille braketten som følger med bygger bare omtrent 1,5cm ut. Eventuelt kan du jo lage deg noe mellomlegg ved å legge mellom en mutter eller noe når du skrur den fast.

Har du koblet den til strøm med en vanleg lampeledning? eller har du koblet den til jord også?

janvad skrev:
kintii skrev:
janvad skrev:
kintii skrev:
janvad skrev:
kintii skrev:

Har du koblet den til strøm med en vanleg lampeledning? eller har du koblet den til jord også?

Jeg har koblet til jord på ankerbolten til selve elementet (der jeg har skrudd den fast) Ellers bare vanlig 1,5mm2 jordet kabel. Jeg kjøpte bare en billig skjøtekontakt på jula til dette.

Er det slik du har montert den, med en kabelsko i festeskruen ?

Vedlegg

• varmeelement ebay.jpg
    varmeelement ebay.jpg
    44,1 KB · Sett: 355
  • kabelsko-mfc-416r-16mm-p8478.jpg
    kabelsko-mfc-416r-16mm-p8478.jpg
    13,2 KB · Sett: 349
Har dere skrudd opp de varmeelementene og tittet inni? Det gjorde jeg. Skal aldri strøm på mitt iallefall.  Mulig det ikke er samme type, men ser likt ut. Bare flaks at ikke fase ligger rett på elementet.

--

Hans Einar skrev:
Har dere skrudd opp de varmeelementene og tittet inni? Det gjorde jeg. Skal aldri strøm på mitt iallefall.  Mulig det ikke er samme type, men ser likt ut. Bare flaks at ikke fase ligger rett på elementet.

--

Har du link til den du kjøpte ?

Tilbake
Topp