Hvor stor kjele trenger man egentlig?

kar44

For øyeblikket klarer jeg meg fint med 10 liter kjelen min, så jeg kan brygge mine beskjedene 5 liter brygg. Når jeg nå skulle velte over et hjemmebrygg jeg virkelig liker, er det vel stor fare for at jeg ønsker å brygge en større mengde av dette.

Tviler på jeg kommer til å ha behov for å overstige 25 liter, så lurer på hvor stor kjele jeg egentlig trenger for å brygge noe sånt. Tenker at 30 liter burde gå, men er det akkurat i grenseland med tanke på at en del vann skal fordampe under kokingen?

50 Liter kjele er jo et alternativ, men ønsker ikke å handle en kjele som blir langt større enn det jeg egentlig trenger...

Står da mellom disse to:
http://www.bryggselv.no/products/kjele-30l-med-tappekran-og-lokk http://www.bryggselv.no/products/kjele-50l-med-tappekran-og-lokk3

36 liters kjele er ypperlig til 25 liters batcher, men du klarer deg helt fint med 30 liter.
25 liter vørter vil ekspandere med 4,5% til 26,125 liter ved 100 grader.
36 liters kjele gjør det mindre sannsynlig at det skummer over..

Vil anbefale 36 liter fremfor 30 liters kjele.
30 liter er litt i snaueste laget når volumet før kok ofte ligger på 27-28 liter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Da blir det nok en 36 liter!

Har ikke handlet noe fra Bryggmaker før, hare dere andre gode erfaringer med karen?

Kittelsen skrev:
Vil anbefale 36 liter fremfor 30 liters kjele.
30 liter er litt i snaueste laget når volumet før kok ofte ligger på 27-28 liter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Støtter den. Jeg prøvde og trodde det skulle gå med en 30L på 25L-batcher, men det var ingen suksess! For å få 25L i bøtta så er startvolum nærmere 30L og så skal det jo koke og skumme litt...

36L er et klokt valg :skitbra:

Kokken Tor skrev:
Bestilte 30 L kjele med 2.5 kW element på ebay fra england ofr to uker siden.

Pris var det ingenting å sei på.   Eg betalte vel nær 2500 for ein liknande sak frå Burco (vel - min var blankare!).

Du vil truleg - som meg -  få problem med å koka i denne så eg ville ha testa om du greier å få den til å koka.   Desse tevatn-varmarane er laga for å varma opp te-vatn og dei har sikring som hindrar at dei skal koka.      

Det eg gjorde var å kjøpa meg ein PID kontrollar og eit PT100 element (frå Auberins) og så fekk eg kopla ut sikringane i den og installert temperaturfølaren og let PID-kontrollaren ta seg av temperaturkontrollen.     Slikt bør gjerast av folk som har kontroll på kva straum og jording er.

Som HLT(vatnvarmar) i eit 3-delt kjelekonsept vil den sikkert virka fint utan modifikasjon.

Så uansett -test om du greier å koka med den FØR du bryggjer og fyll den godt opp.  Så vil du sleppa irritasjonen over manglande kok.

Lykke til.

Hørte med Bryggselv.no, og det ser ut som de kan ordne meg en i 36 Liter med kran. Bare spendt på pris  :skitbra:

katla skrev:
Kokken Tor skrev:
Bestilte 30 L kjele med 2.5 kW element på ebay fra england ofr to uker siden.

Pris var det ingenting å sei på.   Eg betalte vel nær 2500 for ein liknande sak frå Burco (vel - min var blankare!).

Du vil truleg - som meg -  få problem med å koka i denne så eg ville ha testa om du greier å få den til å koka.   Desse tevatn-varmarane er laga for å varma opp te-vatn og dei har sikring som hindrar at dei skal koka.      

Det eg gjorde var å kjøpa meg ein PID kontrollar og eit PT100 element (frå Auberins) og så fekk eg kopla ut sikringane i den og installert temperaturfølaren og let PID-kontrollaren ta seg av temperaturkontrollen.     Slikt bør gjerast av folk som har kontroll på kva straum og jording er.

Som HLT(vatnvarmar) i eit 3-delt kjelekonsept vil den sikkert virka fint utan modifikasjon.

Så uansett -test om du greier å koka med den FØR du bryggjer og fyll den godt opp.  Så vil du sleppa irritasjonen over manglande kok.

Lykke til.

Har testet den og den koker ikke som du beskrev. Trenger den til å koke vørter så må nok gå samme veien som du med PID. Takk for tipset KATLA. Er det noen spesiell PID funksjon jeg trenger (ser det er mange typer på nettet).

Du trenger vel streng tatt ikke pid for å koke, men det er en vei å gå. Du kan også bruke en effektregulator med ssr. Prisen er kanskje litt lavere, men det husker jeg ikke..

Bård skrev:
Du trenger vel streng tatt ikke pid for å koke, men det er en vei å gå. Du kan også bruke en effektregulator med ssr. Prisen er kanskje litt lavere, men det husker jeg ikke..

Fant denne PID pakken på nettet med SSR og probe. Bestilte den så den kommer vel om en måneds tid.  Tror dette er min nye favoritt for å handle hardwear på nett. http://www.aliexpress.com/item/4-IN...0A-SSR-heat-sink-2m-quality-K/678148141.html Finnes ikke grenser på hva man kan finner her.

Bortsett fra proben, som ikke er ansett for å være brukbar til vårt bruk (lekker og er veldig treg) ser det ut som et bra kit. En pt100 probe får du for ca 10-15$

Så, da er 36L kjelen straks klar, men kom til å tenke på en ting..
Har en helt normal innfelt platetopp (ikke induksjon) som jeg bruker til å koke opp til 10L på, og er fornøyd med den. Men fungerer vanlige platetopper på kjeler på denne størrelsen? eller må jeg ha en av disse?: http://www.bryggselv.no/products/induksjonsplate-pro-3500w
Merker jo at jeg heller har lyst til å bruke pengene mine på fler flasker, malt og humle...

Du ikke, men det går raskere å koke opp vannet. Har er par slike selv og er meget fornøyd med de.

Tilbake
Topp