Hvor skal væsken inn og ut ? (200 L bryggeri)

Jeg øker kapasiteten fra 25 til 200 liter. Frem til nå har jeg hatt et par små kjeler ekstra for fort å kunne flytte rundt på vann og vørter, men med 200 liter går jo ikke det lenger.

Bryggeriet lages av VVB med HERMS oppsett.

Det meste er planlagt, men jeg lurer på et par ting (se tegning)

A) Temperaturen på vann i HLT skal sirkulere og kontrolleres av en PID. Hvor er det best å montere termometeret ?

B) Hvor i kokekjelen er det best å pumpe inn vørteren etter skylling ? Høyt: Slipper tilbake-slag, men det kan bli en del plask. Lavt: Slipper plask, men med 200 liter blir det etterhvert et ganske stort press tilbake til pumpa.

c) Whirlpool med mot-strøms-kjøler: Hva er optimal høyde på uttak og inntak i kokekjelen for å få vørteren til å sirkulere i en whirlpool og for å få kjølt ned alt sammen ?

Joker) Det er sikkert noen andre ting jeg har oversett. Kom gjerne med input.

Olav

Vedlegg

• Eksplodert - deler 02.jpg
    Eksplodert - deler 02.jpg
    269,7 KB · Sett: 469
Jeg er ikke så drevet på dette, så gjerne rett på meg, men angående det førstnevnte ville jeg lagt sensoren som er koblet til PID inline ved uttappet av VVB. Derved sikrer du at vannet som faktisk tappes av er nærmest den temperaturen som måles. Dersom du integrerer termometeret i VVB så får du egentlig temp på vannet som er i tanken, ikke vannet du henter ut.

A) Sensoren på utsida vil kreve at du pumpar kontinuerleg for å få avlesning. Sensor i tanken vil potensielt gi litt feilvisning ved skikting mellom varmt og kalt. Skiktinga unngår du ved røring eller sirkulering med pumpe men det er neppe nødvendig å sirkulere kontinuerleg. Eg har min sensor ganske langt nede ved varmeelementet i botnen av HLT og det fungerar fint utan røring eller sirkulering.

B) Eg pumpar inn avtappingsventilen, men har litt mondre bryggeri. Trykket bestemmes ikkje av mengden men høgdeforskjellen, men det veit du sikkert. Eg lukkar berre kuleventilen før frakobling av slangen. Blir minimalt med søl, men eg har ein alltid ei mugge i nærheiten som eg held under slangeenden for å fange opp sølet. Ellers går det jo an å slenge ein slange oppi kjelen som du tappar gjennom, men det blir jo større høgdeforskjell av det.

C) Ut i botnen gjennom avtappingsventilen, gjennom pumpe, motstraumskjølar og tilbake på toppen rett under overflata.

Tilbake
Topp