Hvor mye/beregne mengde humle for aroma

Til nå har jeg fulgt oppskrifter som angir hvor mye humle jeg skal bruke til hvilken tid i bryggingen. Har akkurat fått tak i en beskrivelse (barleywine) der jeg kun har fått oppgitt når (arome)humlen skal i brygget, ikke hvor mye jeg skal bruke. For IBU går det greit, det kan jeg regne ut, men når det kommer til tørhumling og aroma/smaks-humling er jeg lit lost.
Aroma og tørrhumlingen påvirker ikke bitterheten/ibu, så det er vel et lost case å ta det som utgangspunkt?

Noen som har noen innspill til hvordan jeg kan forholde meg til det?

Jeg er veldig glad i humle og bruker gjerne 100 gram blomst etter kok i det jeg skrur av og starter kjøling. Jeg tror og legger vekt på tror at man trekker ut maks aroma ved 70 grader celsius. Når man starter å kjøle med kjølespiralen går det fort ned i den temperaturen og så saktere og saktere ned mot 20 grader. Du kan godt bruke humle pellets, men poenget er å tilsette etter kok.

Skjønner... men f.eks 100 gr humle i fht hvor mye brygg? Det er egentlig det jeg lurer på, men det er kanskje kun egne preferanser som gjelder her?
Vil f.eks. 200 gr humle i 20 liter i 5 minutter gi veldig mye mer aroma og smak enn 100 gr i samme mengde og tid? Hvor store utslag gir mengde humle relativt til mengde vørter osv..

Finnes det noe å forholde seg til ifht det? Eller blir det egen smak som bestemmer?

Når jeg har en oppskrift som angir IBU, når aromahumle skal opp i brygget, men ikke angi hvor mye humle som skal benyttes (utover det regnestykket for IBU vil gi meg). Hvordan kan jeg da vite hvor mye jeg skal bruke til aroma?

Du kan jo f.eks ta utgangspunkt i Gahr sin barley wine som han vant NM med

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1807.0.html

Tilbake
Topp