Hvor lenge?

PerEinar

Norbrygg-medlem
Hei.

Jeg lurer på hvor lenge kan egentlig ølet stå på gjæringskaret?
Kan jeg feks brygge øl nå og la det stå til gjæring til over jul før jeg tapper på flasker? Eller er det noe jeg risikerer med å gjære så lenge?
Dette spørsmålet er med tanke på hvis jeg ikke ha flasker nok å tappe i.

Hei, jeg har ikke fult belleg for dette men, etter hva jeg har forstått så er det ikke bra for brygget å bli stående på gjærkaka forlenge.
Dette er fordi gjærcellene dør og sprekker ettervært, og da vill dette sette usmak.
Hvis du tapper brygget over på ett annet gjæringskar etter primær gjæringen (ca10 dager). kan da det stå en hvis periode, hvor lenge veit jeg ikke. Men generelt sett så vill alt øl som lageres på plastikk dunker bli oksygenert etterhvert..
Så det det sikreste er vell å stikke ned på lokal butikken å kjøpe noen kasser med pant..

Du kan nok la det stå noen uker uten problemer.

Sist brygg stod 4 uker og ble finfint  ;)
Jeg ville vel sagt at 3-4 uker er ok.

Tror faktisk det går bra, er bare 7 uker, mener å i vertfall vert oppe i 6 uker, riktignok med lager da.
Prøv så vet vi mer :)

GardQ skrev:
Hei, jeg har ikke fult belleg for dette men, etter hva jeg har forstått så er det ikke bra for brygget å bli stående på gjærkaka forlenge.
Dette er fordi gjærcellene dør og sprekker ettervært, og da vill dette sette usmak.
Hvis du tapper brygget over på ett annet gjæringskar etter primær gjæringen (ca10 dager). kan da det stå en hvis periode, hvor lenge veit jeg ikke. Men generelt sett så vill alt øl som lageres på plastikk dunker bli oksygenert etterhvert..
Så det det sikreste er vell å stikke ned på lokal butikken å kjøpe noen kasser med pant..

Ja, jeg har jo hørt at oppbevaring i plast forringer smaken. Med tanke på oksygenering vil jeg egentlig ha latt stått med lokk og gjærlås på fra pitching til tapping, for å unngå mest mulig at det kommer oksygen inn i karet. Det er vel i utgangspunktet høyest konsentrasjon av co2 fra gjæringsforløpet. Tror også jeg ville ha lagret karet kaldt.

Men jeg tror det er tryggest som du sier å få tappet i flasker/fat på planlagt tidspunkt ;)

Tilbake
Topp