Hvor lang gjæringstid?

Hei:)
Jeg har satt en batch på 2 bokser Coopers stout, 1kg Muntons spraymalt dark og ca 50gr kakaonibs, endte opp med 30l vørter,
Håper noen kan anslå ca vol% på denne ettersom jeg enda ikke har anskaffet meg oechslevekt.
Ps. Jeg satte dette på gjærkaken(safale us 05) fra det forrige øllet jeg brygget, og det boblet som besatt i gjærlåsen,
kun 30min etter setting, tar det som et meget godt tegn:) Det står i anvisningen at det skal stå å gjære i en uke ved ca 23grader, men ettersom jeg har brukt to bokser,
og 1kg spraymalt går jeg utifra at det trenger å stå litt lenger? Er det noen som kanskje kan si meg hvor lenge sånn ca? Det har nå stått i 11 dager:)
På forhånd takk:)

23 grader høres varmt ut. med safale 05.
jeg ville lagt temperaturen rund 18-20.
og latt øllet stå og gjære minst 2 uker.

Puttet tallene nn i Beersmith og hvis boksene med Coopers stout inneholder 1.8kg mørk ekstrakt hver skal det sammen med en kilo mørk sparaymalt gi en OG på 1.048 på 30 liter.
Alkoholprosenten vil være avhengig av utgjæringsgraden men hvis vi antar 75% (vet ikke om det er "riktig" med så mye mørk ekstrakt) skulle det gi 4.75%. Hva er kakaonibs?

Hvis det har gjæret på en gjærkake US-05 på 23 grader i 11 døgn, og begynte å gjære med en gang, vil jeg tro det er ferdig.
Hvordan ser det ut? Er det fortsatt skum/bobler på overflaten? Begynner ølet å bli klart? (kanskje vanskelig å si med så mørkt øl) og har gjæren lagt seg på bunnen som et kompakt lag?

Fravær av "skum", klarere øl og kompakt bunnfall er tre tegn jeg ser etter for å vurdere om et øl er ferdiggjæret.
Men det viktigste verktøyet er å måle FG med en oechselvekt. Fås kjøpt rimelig på f.eks europris.
For å ha nytte av FG bør man ha målt OG (sukkerinnhold i vørter) før gjæringen starter, og ha en ide om hvilken utgjøringsprosent som kan forventes.

Men hvis ølet ditt ser ferdig ut (ikke skum, klart, kompakt lag på bunnen av bøtta) ville jeg ha flasket det nå.

Og neste gang jeg brygget ville jeg ha målt OG og FG for å begynne å samle erfaring for hvilken FG-verdi jeg skal se etter i ferdig øl. Og så gjæret det pålitt lavere temperatur, 15-20, helst midt i dette området for US-05. Det er ofte bedre gjæringsforhold i gangen eller i boden enn på kjøkkenet eller på badet.

Lykke til! Godt øl blir det sikkert!

For en ale er det normalt at ølet e ferdiggjæret etter 10-14 dager. Jeg ville latt det stå i 14.

Umiddelbart ser jeg et par ting i oppskriften din som kanskje er verd å kommentere:

Du har tilsynelatende brukt en hel gjærkake fra et tidligere øl. Det er svært mye gjær. At gjæringen starter etter en halv time er ikke nødvendigvis noe pluss smaksmessig. Mye av smaken formes under gjærens formeringsfase (hvor det ikke nødvendigvis vil boble så mye, og hvis denne fasen er svært kort, kan det være et tegn på at gjæren ikke formerer seg noe særlig (hvilket den i liten grad gjør om man pitcher for mye gjær), dette kan gi et mer nøytralt øl enn ønskelig.

Du har også brukt to bokser fra et Coopers-sett og tilsatt mørk spraymalt. De vanlige coopers-settene er beregnet for bruk med sukker for å gi normal utgjæring. Når du nå har brukt to sett pluss mørk spraymlat (som ikke gir like høy utgjæring som sukker) er det sannsynlig at du kommer til å ende med en relativt høy FG i ølet. Det er meget mulig at ølet blir godt og drikkbart, men utgangspnuktet er ikke nødvendigvis ideelt.

Ang. gjæringstemperaturen: husk at gjæringen selv genererer varme. Hvis temperaturen i omgivelsene er 20 C, kan den fort være 4-5 grader høyere i selve ølet.

Takk for svar:)
beefeater: Kakaonibs er små biter av kakaobønnen:) Ja, gjæren har lagt seg som en kake på bunnen og det er noen spredte "skum"flak på overflaten av øllet, men det plopper i gjærlåsen kanskje engang hvert 3 min. Fikk testet med oechselvekt på fredag og den ligger seg på 2 streker under 1010, det samme idag!?

Gahr: Ja jeg satte det på en hel gjærkake og ploppingen var ikke så intens dagen etter(2-3 ganger minuttet), og tempen på badet er ca 21grader og øllet er 23grader direkte fra dunken. Nå har det altså stått i 14 dager og jeg er redd det kan bli flaskebomber dersom jeg tapper nå!?

Hvis oechselvekten viser litt under 1010, så tyder mye på at øllet er utgjæret, eller hvetfall så godt som utgjæret.
En "plopprate" på 1. "plopp" hver 2-3 minutt kan skyldes litt pågående gjæring eller så er det bare CO2 som er i øllet som slippes løs.
Slik det ser ut nå kal du ikke være redd for flaskebomber, med mindre du tilsetter for mye sukker ved flasking.

Hvis du ønsker å vente med flasking er dette mer for å la øllet klarne og la gjæren rydde opp etter seg før du flasker, men
normalt sett vil 14 dager i gjæringsbøtten være nok. 

NB! venter du for lenge kan du risikere at det er for lite gjær i øllet til å få karbonert øllet på flaskene.

Takker for svar FolkEns:) Har nå tappet halvparten på flasker og venter med resten et par dager(trenger fler flasker).. Smakte på det og det smakte fyldig og fint(kaffipreg) med engang det traff munnen, men etterhvert kom der en kraftig bitterhet som spredte seg bakover i ganen og svelget, og der ble den i flere minutter. Etter min mening var det
svært bittert! Håper det er noe som vil dempe seg ved lagring!?

Tilbake
Topp