Hvitt "grums" og grønt skum - er det gjær og humle?

shg

Fortsatt første brygget (brown ale som har gjæret i 1,5 uke), og jeg lurer på alt. Absolutt alt.

Nå har jeg tappet ut et par 2 dl av gjæringsdunken, for å måle FG. Den ser fin ut på ca 1010 :) Men i bunnen av desilitermålet var det noe hvitt "grums". Rester av gjær håper jeg? Jeg åpnet også så vidt lokket på dunken, og det ligger et fint lag med brun / beige / grønt skum på toppen. Skum er bra har jeg lest :) Men grønnfargen..!? Er det den grønne humla jeg heiv opp for noen dager siden som gir den fargen..?

Venter ikke at noen skal kunne si noe veldig sikkert om brygget mitt, men fint om jeg kan få noen trøstende /forklarende / hyggelig ord som gjør at jeg fortsatt har tro på at dette blir greit :) Med denne tråden har jeg vel mest bare behov for å lufte mine spørsmål og venter ikke så mye konstruktivt til bake altså.

Har det for øvrig noe for seg å smake på det jeg tappet ut? Smaker det bare høgg, eller jkan det gi meg noe info om hva jeg har i vente om noen uker?

Skum er gjær og protein rester og det grønne er humlerester. Ikke uvanlig. Smake kan du gjøre. Det kan lære deg mye etter hvert som du brygger.

Gratulerer med en god hobby :)

• Like
Reaksjoner: shg
Grønt skum som du sier er fra tørrhumling.
Det hvite er enten gjær eller proteiner som ikke har bunnfelt enda, helt vanlig.
Og selvfølgelig skal du smake på prøven, da lærer du også litt om hvordan ølet utvikler seg.

Dette går nok helt fint skal du se og ølet blir sikkert knall

Edit: kjetilG var tydeligvis kjappere enn meg;)

• Like
Reaksjoner: shg
Hehe. Selv foretrekker jeg det som oppstår i det store gyldne laget mellom grumset og det grønne :)

Her om dagen så fant jeg ut at jeg muligens hadde stokket om på ahtanum og citra idet jeg pakket om noen poser. Hev litt humle inn i gapet og akkurat det var ikke godt. Å beskrive tanniner som "å tygge på en druestein" som Bernts så fint coinet det en gang kom til kort.

Takk for fine kommentarer :)
Ølet ble prøvesmakt, og HURRA, dette blir drikkanes.

Registrerer at FG er litt lav. Skulle bli 1.014-1.018, men ligger på 12. Aner ikke hvorfor..

Tilbake
Topp