Hvite klumper i ølet?!

Firefighterkristian

Norbrygg-medlem
Brodern har oppdaget hvite klumper som ligger og dupper i øverste laget av ølet i flaskene sine. Smaker ikke noe bra! Stått på flasker i 3-4 uker, og først de siste dagene han har lagt merke til dette! Noen som har noen ideer på hva det kan være?!

Tenker infeksjon, men rart at det først kom nå! Kan det være noe med flaskene? Lekkasje i korker eller dårlig desinfisert!!?
Ølet er karbonert med 6 g sukker pr liter...

Er det bare å helle ut?

Venter spent på hva dere syns!?

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Her er det nok bare to alternativer. Enten har du fått en skikkelig solid infeksjon, eller så har nissen sneket inn marshmallow i ølet som straff for at han ikke har fått grøt. Jeg tror mest på det første og foreslår å helle ut ølet.

Hehehe.. Skjønner tankegangen! Jupp, tror nok at jeg nå informere brodern om den dårlige nyheten  :noway:
Synd... Men sånn er det nå! Ser rett og slett ut som mugg...
Takk for svar hvertfall  :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Det er også viktig å ta en skikkelig gjennomgang for å redusere sjansen for at det skjer på nytt med neste batch. Vurder å bytte gjæringskar og ta en grundig runde med desinfisering av alt utstyr og de berørte flaskene. Det kan være en god ide å behandle alt med to typer desinfiseringsmidler (f.eks. StarSan og klorin), demontere alt som demonteres kan, koke deler som er vanskelige å demontere osv.

Det er også viktig å ta en skikkelig gjennomgang for å redusere sjansen for at det skjer på nytt med neste batch. Vurder å bytte gjæringskar og ta en grundig runde med desinfisering av alt utstyr og de berørte flaskene. Det kan være en god idé å behandle alt med to typer desinfiseringsmidler (f.eks. StarSan og klorin), demontere alt som demonteres kan, koke deler som er vanskelige å demontere osv.

Riktig! Skal videreformidle det! :) takker og bukker! Si meg, er det du, Gustav som spiller i Drammen konsertorkester?!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Har sett små kvite klumpar som låg oppå eit tradisjonsbrygg ein gong. Ølet smakte godt nok, så tvilar på at akkurat det var nokon heftig infeksjon. Erfarne smakarar kalla det farer og meinte det var berre ein kosmetisk defekt (noko som fer, har ikkje med risiko å gjera). Mitt tips er å ikkje tømma det ut viss du ikkje merkar nokon overkarbonering. Øl vil helst verta godt, men det kan ta tid. Viss det er mygl derimot, så er det ikkje håp.

Jeg tviler på at det er muggsopp, for den er aerob. I så fall har det kommet til luft i såpass store mengder at ølet burde være flatt. Derimot kan det være andre bakterie- eller soppkulturer, og hvite flekker som dukker opp etter noen uker, sammen med usmak, tyder veldig på en infeksjon. Jeg har veldig vanskelig for å tro at dette blir bedre.

Takk for svar!

Fikk sms fra brodern i går kveld. Han har helt ut ølet til do draugen. Han sa at det smakte grusomt. For litt over en uke siden var det ikke sånn usmak, så noe har uten tvil skjedd i flaskene!

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Tilbake
Topp