Hvis jeg skal øke mengden humle, når?

BjarteM

Norbrygg-medlem
Brygger en ingefærøl i dag, og i den skal det mosaic humle på 70, 5 og 0 minutter (henholdsvis 14, 7 og 20g).

Siden jeg har en hel 100g pose lurer jeg på om jeg bare kan bruke litt mer.

Hvilket av stegene kan jeg øke, og hvor mye?

Vil du øke humlemengden for å gi mer bitterhet så er det ved 70 minutter, mer smak/aroma så er det ved 5 og 0. Du kan selvsagt bare bruke resten av humlen til tørrhumling etter en uke også :)

Kommer an på hva du vil ha:
  • Mer Bitterhet (Øk mengden humle før ca 45 minutter)
  • Mer Aroma/Smak (Mer humle mot slutten av koketiden)

Dette er et ingefær øl.. blir det i overkant mye smak hvis jeg pøser på med humle?
Har ikke helt begreper om hvor mye jeg bør bruke heller. La inn litt ekstra i kalkisen på brewersfriend, men de tallene sier meg egentlig ikke så mye.

Hvis det er Ingefær-øl, så spar heller Humlen. Lag litt te av restene, eller lag deg en SMaSH.

Hvorfor spør du om å øke mengden da?
Du får ikke brukt opp alt uansett

Jeg spør vanligvis fordi jeg vil lære noe jeg ikke kan fra før.

Takk for svaret, men det hadde vært enda mer nyttig for meg å vite hvor mye jeg kunne ha lagt i ekstra. Ikke fordi jeg på død og liv må bruke opp de siste grammene med humle, men fordi jeg synes det hadde vært nyttig å kunne slikt.

Det er mer vanlig å balansere ingefærøl med syre eller pikanthet enn bitterhet som i vanlig øl. Jeg vet ikke effekten av aromahumle i ingefærøl, kan vøre det er godt, men det er så vidt jeg vet ikke veldig vanlig.

Tilbake
Topp