Hvilken gjær? Tørr eller flytende til ølsett...

TomS

God morgen.

Har satt noen få batcher med øl fra ølsett. Det absolutt beste ølet fikk jeg med ølsett fra Bryggselv; Bavaria Lager og Safale 05. Ale gjær til lager... Det ble faktisk utrolig godt. Flott farge, konge skum, herlig smak med en liten hint av syrlighet.

Skal nå sette et nytt ølsett fra Bryggselv; American Pale Ale. Til dette lurer jeg på om jeg skal bruke flytende gjær, og om jeg kan bare helle flasken ut i gjæringskaret/vørter'n og røre kraftig. Eller må jeg lage en gjærstarter? Eller er det hipp som happ å bruke flytende gjær eller tørrgjær som f.eks Safale 05?

Takk for gode råd.

Nå har jeg ikke så mange brygg bak meg, men jeg syns Safale US-05 fungerer veldig bra, spesielt til Pale Ale/IPA. Den sparer deg for en del ekstra arbeid og gir et veldig bra resultat. Har prøvd våtgjær et par ganger, men for meg så syns jeg ennå at jeg har mer å lære i selve bryggeprosessen før jeg eksperimenterer mer med våtgjær.

US-05 er den samme gjærstammen som du finner i WLP001 og Wyeast 1056, og holder nesten samme kvaliteten. En pakke tørrgjær gir også flere gjærceller enn et rør eller en smackpack med våtgjær, som gir en del i underkant av hva du trenger til en vanlig 20 liters batch med OG rundt 1050, så om du ikke vil styre med startere, vil US-05 sannsynligvis gi bedre resultat.

Fordelene med våtgjær er at du har langt større utvalg, og at du kan få litt friskere gjær om du behandler den riktig (altså lager starter osv.). Våtgjær er best om du legger mer arbeid i gjærbehandlingen, mens tørrgjær er best (og billigst) om du gjør det enkelt. I tilfellet US-05 er uansett ikke forskjellen så stor.

Takk for gode innspill. Da blir det igjen Safale US-05, som får stå for gjæringen...

Noen andre som har gode erfaringer med ølsettene fra Bryggselv.no?

TomS skrev:
Noen andre som har gode erfaringer med ølsettene fra Bryggselv.no?

Har en ypperlig APA fra ekstrakt-settet deres som jeg snart er tom for.  Tørrhumlet med 67 g Citra etter noen dager for å få litt humlearoma; ferdighumlet ekstrakt gjør visstnok ikke jobben helt perfekt alene (sa de i butikken, og det måtte jeg jo høre på).  Ikke nok med det, jeg kokte visst 25 g Citra-pellets i 2 L vann i 5 min også, og brukte i brygget.  Utrolig hva man ser når man ser etter i bryggeloggen…

Uansett: Jeg brukte US-05 på denne (1 pose), med stort hell.

(Har også laget med malt-sett til juleale; det er en litt annen historie, men ikke noe galt med ingrediensene.)

God morgen.

Har satt noen få batcher med øl fra ølsett. Det absolutt beste ølet fikk jeg med ølsett fra Bryggselv; Bavaria Lager og Safale 05. Ale gjær til lager... Det ble faktisk utrolig godt. Flott farge, konge skum, herlig smak med en liten hint av syrlighet.

Skal nå sette et nytt ølsett fra Bryggselv; American Pale Ale. Til dette lurer jeg på om jeg skal bruke flytende gjær, og om jeg kan bare helle flasken ut i gjæringskaret/vørter'n og røre kraftig. Eller må jeg lage en gjærstarter? Eller er det hipp som happ å bruke flytende gjær eller tørrgjær som f.eks Safale 05?

Takk for gode råd.

Jeg har brygget 4 forskjellige sett fra Bryggselv.no, og den første var American Pale Ale, og den siste var Bavaria Lager. Har også laget en American Brown Ale, som også ble god. Jeg har brukt tørrgjær på alle sammen, og har vært veldig fornøyd med det!
Jeg har da rehydrert tørrgjæren. Har sett på noen filmer på Youtube at noen bare rister vørteren godt i ett gjæringskar, for så å helle tørrgjæren rett oppi uten å rehydrere også riste litt før gjærings korken settes på.

Jeg har forøvrig akkurat flasket en ny batch med Bavaria Lager (jeg syntes denne ble kjempe god)

American Pale Ale var den første jeg satt, snart 9 måndeder siden, og først nå synes jeg den er blitt god!!

Lykke til og håper du lykkes! :)

Med Vennlig Hilsen

Kristian Andersen

Tilbake
Topp