hvad er

Brewshop skriver:
"Kaliumklorid (KCl), ofte referert til som bare KCl, er et allsidig mineral som brukes i ølbrygging for å justere vannets ionebalanse og forbedre smakskarakterene. Ved å tilsette KCl kan bryggere kontrollere vannets kloridnivå, noe som bidrar til å fremheve maltfylden og skape en mer avrundet smak i ølet. Dette gjør det spesielt nyttig for bryggestiler som trenger en balansert og fyldig munnfølelse, som stouts, portere eller andre maltfokuserte øltyper."
Det er altså kloridinnholdet vi egentlig ønsker å justere for å evt. påvirke/øke maltsmaken. Når det tilsettes altfor mye Ca, vil det kunne blokkere gjærens tilgang til magnesium/Mg, som er viktig for gjærens vekst. Det kan evt. være en god grunn til å bruke KCl istedenfor CaCl₂ enkelte ganger.
KCl kan også brukes til å oppbevare pH-metetet i, og MYE billigere enn å kjøpe ferdig "oppbevaringsvæske" til ca 190 kr for 230 ml, altså 820 kr/liter!! Helt syk pris!
Løs 7,45 g i 100 ml KCl i destillert/avsaltet/ionebyttet vann, så har du billig oppbevaringsvæske til pH-meteret.

Å bruke kaliumklorid i stedet for kalsiumklorid var nytt for meg. Jeg har stoffet, men bruker det bare til oppbevaringsvæske for pH-meteret, slik @Steinar Tegneby sier. Når jeg "forsker" (=googler) litt nå, finner jeg motstridende informasjon. Men Martin Brungard er en jeg gjerne hører på når det gjelder vannjustering, og han sier følgende:

"Potassium – Potassium is a component of malt and it is contributed to wort. The ionic potassium content of water has some effect on flavor, adding a ‘saltiness’ to the beer at elevated concentration (typical taste threshold around 100 ppm). Potassium in the water at levels above 10 ppm are reported to inhibit certain enzymes. Since potassium is contributed by the malt, there is little need to add more to brewing water." (https://www.brunwater.com/water-knowledge)

Inntil jeg finner solid informasjon som motsier dette, ser jeg ingen grunn til å bruke kaliumklorid til noe annet enn oppbevaringsvæske. Jeg har magnesiumklorid som jeg bruker for å få god balanse mellom magnesium og kalsium noen få ganger, når miksing med magnesiumsulfat, kalsiumklorid og kalsiumsulfat ikke "går opp". (Ideelt bør det være dobbelt så mye magnesium som kalsium i bryggevannet, men det er i praksis umulig. Jeg prøver å nærme meg 1:1, men det er også vanskelig. Magnesiuminnholdet bør, pga. smakseffekten, ikke gå over 40-50 ppm, så det er nokså snevre grenser for hvor mye du kan bruke av magnesiumsalter.)

(Ideelt bør det være dobbelt så mye magnesium som kalsium i bryggevannet, men det er i praksis umulig. Jeg prøver å nærme meg 1:1, men det er også vanskelig. Magnesiuminnholdet bør, pga. smakseffekten, ikke gå over 40-50 ppm, så det er nokså snevre grenser for hvor mye du kan bruke av magnesiumsalter.)

dobbelt så mye Mg som Ca når Mg ikke bør overstige 50 ppm får jeg ikke til å stemme

dobbelt så mye Mg som Ca når Mg ikke bør overstige 50 ppm får jeg ikke til å stemme
Nei, det er som regel ikke praktisk mulig fordi smakseffekten av magnesium er for sterk. Men gjæren ville visst helst hatt det sånn:).

Poenget er at magnesium er en helt vesentlig kofaktor i svært mange enzymatiske prosesser i gjærcellene, og for mye kalsium i forhold til magnesium har den effekten at magnesiumopptaket til gjærcellene hemmes/blokkeres. Så jeg skviser gjerne inn så mye magnesium jeg finner smaksmessig forsvarlig i saltmiksen når jeg justerer bryggevannet.

Hvis du setter en starter som skal dekanteres, kan du tilføre magnesium der. Cellene tar det opp og lagrer det, og da trenger du ikke bekymre deg så mye for innholdet i vannet. Jeg går ut fra at det gjelder for den gjæren du kjøper, også.

Øvre grense for magnesium er - som sagt over - 40 til 50 ppm i bryggevannet. Du skal antakelig være mer forsiktig i lyse øl enn i mørke. Jeg bruker gjerne to ts magnesiumsulfat og ei ts kalsiumklorid i tysk pils, der jeg vil en del salter (TDS, total dissolved solids), og en klar overvekt av sulfat. Det gir et greit forhold mellom kalsium og magnesium (1:1), og mellom sulfat og klorid (2:1), jfr. den hjemmesnekra tabellen her:

Mineralinnhold i væske basert påtabell på s.344/345 i How to Brew:
1 ts kalsiumsulfat i 40 liter: 18 ppm kalsium 41 ppm sulfat
1 ts kalsiumklorid i 40 liter: 26 ppm kalsium 46 ppm klorid
1 ts magnesiumsulfat i 40 liter: 12ppm magnesium 49 ppm sulfat
1 ts magnesiumklorid i 40 liter: 12 ppm magnesium 35 ppm klorid

Sist redigert:
Tilbake
Topp