Hva skal jeg brygge neste gang, og hvorfor?

Vanskelig å si hva andre bør eller skal eksprimentere med da det er veldig indiviuelt hva folk liker.
Eksprimentene man gjør blir ofte styrt av hva man selv liker.
Ikke minst at alternativene er mange ;D

Selv sitter jeg å med tankene å prøve ut div krydder og Frukt.
Brygget et øl med Hylleblomst en gang. Ble såpass god at den må brygges igjenn og kanskje viderutvikles ;)

Hans Einar skrev:
Et lite, spennende eksperiment dette:)
Kom med tips.. :)

Mitt tips er å finne en stil og brygge dette igjen og igjen til du klarer å lage likt øl hver gang. Gjerne noe utfordrende som kölsch eller lager..

Se det! Tenkte ikke å legge mer føringer i første omgang. Har brygget tre brygg Wit, IPA og Stout. Så nå er verden åpen :)

For å finne sin egen stil må man ha noe å stile ut i fra, har derfor ikke så lyst å kjøre inn i en gate enda. Først prøve mest og videst mulig.

Tenkte de som har noen brygg som dem selv har som favoritter, gode eller spennende, så har jeg lyst å prøve. Smaken er som baken, og jeg liker de fleste  :yes:
Problemet er at jeg vet det mange alternativer, men jeg vet ikke om dem, for å si det slik....

..så om du har noe spennende i arkivet som du ønsker å dele hadde det vært supert. Kanskje det hadde vært av interesse for andre nybegynnere å få tips til gode brygg også?

Brewing classic styles er en veldig bra bok å begynne med. Veldig mange gode oppskrifter. Den tar for seg det meste av øl typer.
En bok de fleste hjemmebryggere bør ha  ;D

Hans Einar skrev:
Se det! Tenkte ikke å legge mer føringer i første omgang. Har brygget tre brygg Wit, IPA og Stout. Så nå er verden åpen :)

På denne tiden av året er det jo lett å brygge lager, om du har en kald bod, kjeller eller et loft.

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD

Kölsch
22,5 liter
OG 1046
FG 1010
IBU 27

3.8 kg pilsnermalt
220 g vienna
220 g hvetemalt

Meskes 64`c i 60 min

90 min kok
42 g hallertauer 60 min
22 g hallertauer 15 min

Wyeast 2665
Protafloc, og litt vannjustering er et pluss.

Gjæres ved 16 grader i 14-20 dager..

Dette var den ølen som lærte meg om viktigheten av gjæringstemperatur.

Bernts skrev:
Kölsch
22,5 liter
OG 1046
FG 1010
IBU 27

3.8 kg pilsnermalt
220 g vienna
220 g hvetemalt

Meskes 64`c i 60 min

90 min kok
42 g hallertauer 60 min
22 g hallertauer 15 min

Wyeast 2665
Protafloc, og litt vannjustering er et pluss.

Gjæres ved 16 grader i 14-20 dager..

Dette var den ølen som lærte meg om viktigheten av gjæringstemperatur.

Tusen takk Bernts!
Har googlet litt. Den skal prøves, tror den er midt i blinken!

Replika av St. Austell Proper Job. Fordi det er en knallegod øl, og fordi jeg har sagt opptil flere ganger at jeg skal brygge den. Har bare en uoffisiell oppskrift liggende, men nå som jeg har blitt fortrolig med fersk gjær (noe som var drittett), så skal jeg hive meg utpå!

Hans Einar skrev:
Runarstock, håper du kan dele oppskriften nå du har fått orden på den? :)

Kan godt dele den igjen uten å ha prøvd den! Lleitet lenge og vel, og fant ut at denne skulle være ganske nær. Nå har jeg ikke spurt bryggeriet direkte... Kanskje det kunne vært en ide å prøve. Mange er jo veldig behjelpelige, som f.eks Inveralmond i skottland. Men Jeg tror jeg skal prøve denne som den er først. Vil meske høyt, omlag 68  °C og bruke 007 og håpe på å ende på rundt 1012-1014 da den virker ganske søt som den er i flaska.

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1054
FG: 1010
Alcohol: 5.8 % by vol.
Colour: 11 EBC (Golden)
Bitterness: 55 IBU
BU/GU: 1.01

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 7 EBC 6000 g

Mash schedule: xx degrees for nn minutes, yy degrees for mm minutes.

Hops
Chinook 12.6% alpha 32 g 60 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 g 10 minutes
Cascade 6.5% alpha 26 g 10 minutes
Williamette 4.9% alpha 26 g 5 minutes
Cascade 6.5% alpha 26 g 5 minutes

Fermentation
Yeast: wlp007

Comments:

30g Williamette tilsettes under kjøling ved ca80 grader Celsius

Flott, den så spennende ut, men for en som må ha det inn med teskje... Noen tanker om mesketid og gjærdingstemperatur?

Hans Einar skrev:
Flott, den så spennende ut, men for en som må ha det inn med teskje... Noen tanker om mesketid og gjærdingstemperatur?

60 minutter burde holde bra. Gjæring på rundt 18-20 grader for wlp007, kanskje noe annet for en annen gjær.

Tilbake
Topp