Sto ovenfor samme valget i sommer, hadde litt penger til overs, skulle bytte ut mitt hjemmesnekkra vvb kjele i kjele bryggeri som var satt sammen av kinadeler, dette fungerte egentlig mer en bra nok, men kjøpetrangen for noe bling utstyr blir ofte litt for sterk
Har tenkt lenge på 3 kjel system så vurderte 3stk blingman kjeler på 15g og sette det opp på The Electric Brewery måten, dette er jo ett meget fleksibelt system, men krever jo litt plass. Har eget hus med masse rom i, men ingen rom som er enkle å bygge om til bryggeri, trenger jo ventilatorer og greier. Jeg endte opp med en 50ltr speidel, og angrer ikke på det, jeg hadde en trang til å brygge og ikke å bygge attpåtil lysten på nytt bryggeri så da var valget enkelt. Er jo ikke så vanskelig å få sterkt øl på denne heller, kjøp med en kilo eller to med spraymalt og du har sterkøl.
Du må jo ha samme kunnskap for å få godt øl på speidel som på ett hvilket som helst annet bryggeoppsett så at noen påstår at speidelen tar fra deg gleden å brygge å slipper å bruke hue er tull etter min mening. Den gjør det bare litt mer automatisk med pipelyder når mesking starter og humletillsettninger ;D den er også lett å vaske og du kan ta den under armen å brygge hvor du vil.
Ett annet greit alternativ er jo BIAB, en bra kjele, meskepåse og en varmekilde så kan du brygger kjempe øl. Ikke koster det skjorta heller.
Har du god råd å liker å bygge, tweeake, har god plass- tre stk blingman med alt som skal til.
Har du god råd og vil begynne å brygge dagen utstyrer kommer i posten, speidel
Vil du ikke bruke ett lass med penger og vil ha enkelt å greit oppsett, BIAB.
Men la ikke andre bestemme hva du skal brygge med, kjøp det ølmage følelsen sier.