Hva bør jeg velge?

Hei!
Nå vil jeg brygge mitt eget øl...Og jeg vil lære meg å gjøre det skikkelig!
Hva kjøper jeg da om jeg har tenkt å bruke ca.15000kr.på utstyr? Og er glad i sterkt øl!
Bør jeg gå for en Speidel ? Eller er det noen som har forslag til ett bedre anlegg , til denne prisen?

:beersmiley:

Speidel er et godt alternativ hvis du vil ha en enkel bryggehverdag. Den har en begrensning på ca 1060 SG, dvs rundt 6-7 %.

Hvis du vil ha et mer fleksibelt bryggeri, og har plass, ville jeg ha lagd et selv. Du får fine gryter, pumper og store kjølebager for godt under 15 000,-

OyvindEG skrev:
Speidel er et godt alternativ hvis du vil ha en enkel bryggehverdag. Den har en begrensning på ca 1060 SG, dvs rundt 6-7 %.

Hvis du vil ha et mer fleksibelt bryggeri, og har plass, ville jeg ha lagd et selv. Du får fine gryter, pumper og store kjølebager for godt under 15 000,-

Du kan vel fint brygge en imperial stout på 1.100 hvis du vil, men da får du ikke 20 liter i gjæringskaret.

Her i gården brygger jeg uansett bare batcher på 10-15 liter da jeg synes det er så gøy å ha mye forskjellig øl på flaske i kjelleren  ;)

Snart skal jeg til med surøl og da kommer jeg til å brygge 20-22 liter i gjæringskaret da dette er så tidskrevende (gjæringen) at jeg kan like gjerne slå på stortromma  :)

Takk for svar :)
Tror jeg går for Blichmann gryter , og kjøle/meskeboks...Syns det virker morsommere å brygge  på den måten , fremfor Speidelbrygging.
Noen som vet om det kan lønne seg å kjøpe fra utlandet?

Ole Mørkved skrev:
Hver gang noen bytter bort en Speidel mot utstyr fra Blichmann, så skriver Ari Behn ei ny bok!

He-he ;D
Okey!  Hva med for og imot Speidel og Blichmann eller lignende ;)

ragnar67 skrev:
Tror jeg går for Blichmann gryter , og kjøle/meskeboks...Syns det virker morsommere å brygge  på den måten , fremfor Speidelbrygging.

Hvis du tenker på å bruke boilermaker, da ville jeg satset på å meske i gryten istedet for i kjøleboks. .
Og liker du det manuelle med bryggingen og ønsker et oppsett som er lett å bygge på. Da er blichman ypperlig

Bernts skrev:
ragnar67 skrev:

Hvis du tenker på å bruke boilermaker, da ville jeg satset på å meske i gryten istedet for i kjøleboks. .
Og liker du det manuelle med bryggingen og ønsker et oppsett som er lett å bygge på. Da er blichman ypperlig

+1

Meske i Blichmann-gryte og store vanlige gryter utenom. Knall i padden.

Sto ovenfor samme valget i sommer, hadde litt penger til overs, skulle bytte ut mitt hjemmesnekkra vvb kjele i kjele bryggeri som var satt sammen av kinadeler, dette fungerte egentlig mer en bra nok, men kjøpetrangen for noe bling utstyr blir ofte litt for sterk :eek:
Har tenkt lenge på 3 kjel system så vurderte 3stk blingman kjeler på 15g og sette det opp på The Electric Brewery måten, dette er jo ett meget fleksibelt system, men krever jo litt plass. Har eget hus med masse rom i, men ingen rom som er enkle å bygge om til bryggeri, trenger jo ventilatorer og greier. Jeg endte opp med en 50ltr speidel, og angrer ikke på det, jeg hadde en trang til å brygge og ikke å bygge attpåtil lysten på nytt bryggeri så da var valget enkelt. Er jo ikke så vanskelig å få sterkt øl på denne heller, kjøp med en kilo eller to med spraymalt og du har sterkøl.
Du må jo ha samme kunnskap for å få godt øl på speidel som på ett hvilket som helst annet bryggeoppsett så at noen påstår at speidelen tar fra deg gleden å brygge å slipper å bruke hue er tull etter min mening. Den gjør det bare litt mer automatisk med pipelyder når mesking starter og humletillsettninger ;D den er også lett å vaske og du kan ta den under armen å brygge hvor du vil.
Ett annet greit alternativ er jo BIAB, en bra kjele, meskepåse og en varmekilde så kan du brygger kjempe øl. Ikke koster det skjorta heller.

Har du god råd å liker å bygge, tweeake, har god plass- tre stk blingman med alt som skal til.
Har du god råd og vil begynne å brygge dagen utstyrer kommer i posten, speidel
Vil du ikke bruke ett lass med penger og vil ha enkelt å greit oppsett, BIAB.

Men la ikke andre bestemme hva du skal brygge med, kjøp det ølmage følelsen sier.

Uansett hva du velger av meske- og kokeutstyr er det MYE viktigere å ha kontroll på gjæringsprosess. Jeg ville heller investert en del penger i temperaturkontroll, en magnetrører og oksygen enn å svi av hele budsjettet på dyrt meskeutstyr.

Gahr skrev:
Uansett hva du velger av meske- og kokeutstyr er det MYE viktigere å ha kontroll på gjæringsprosess. Jeg ville heller investert en del penger i temperaturkontroll, en magnetrører og oksygen enn å svi av hele budsjettet på dyrt meskeutstyr.

Takk!
Det skal jeg legge meg på minnet...
Har nå anskaffet meg Moderne hjemmebrygging og Fra hånd til munn.
Fant ut det var på tide å lese seg opp på annet enn youtube og nettbutikker...
Så får vi se hva jeg ender opp med av utstyr...
Uansett jeg fryder meg allerede... :skitbra:

Speidelen er fantastisk. Bryggedagen går alltid smooth, resultatene er konsistente og ølet smaker fortreffelig. Visst hadde det vært moro å ha et tre-kjele-system, men jeg har aldri angret et sekund på anskaffelsen.

Fremste argument for Speidelen: Vel, med Speidelen bruker du 10 minutter på å fylle vann og å stille den inn, og så kan du stort sett sitte og drikke øl og beundre maskinen i to-tre timer.

Fremste argument mot Speidelen: Det er ikke bestandig det er så lurt å håndtere 25 liter kokende væske etter å ha drukket øl i tre timer.

Tilbake
Topp