Hva blir dette tro

Da har jeg satt låsen på batch # 2 . Det første kitet (Coopers European lager + Coopers brew enhancer ) ble i grunn ok på tross av dårlig utgjæring (fg 1.020)
Oppdaget nå at jeg skulle hatt en pose til med Saflager s23, så jeg sprinklet to poser med Coopers som var med kita. Skal være lagergjær selv om det står 18 grader på posen. Legg merke til at jeg bare har gjettet bitter og første aroma da det er umulig å vite hva kitet inneholder. Tilsatte imidlertid 40g Cascade ved kokeslutt for å få litt følelse av hva humlesmak er  :)  Ble litt høy OG, så er spent på hvor langt ned jeg kommer på fg.

Kan dere prøve å tippe hva dette blir for et øl ?  Edit: glemte å skrive at det er et Coopers pilsener kit.

Brew2 Amber - Munich Dunkel
================================================================================
Batch Size: 24.000 L
Boil Size: 24.000 L
Boil Time: 15.000 min
Efficiency: 70%%
OG: 1.061
FG: 1.015
ABV: 5.9%%
Bitterness: 41.1 IBUs (Tinseth)
Color: 7 SRM (Morey)

Fermentables
================================================================================
                  Name        Type   Amount Mashed Late Yield Color
  Amber Liquid Extract     Extract 1.500 kg     No   No  90%%  13 L
  Brew enhanser Dry       Extract 1.000 kg     No   No  90%%   0 L
  Pilsner Liquid Extract     Extract 1.700 kg     No   No  90%%   4 L
Total grain: 4.200 kg

Hops
   Name        Alpha      Amount  Use       Time   Form  IBU
   Chinook     11.0%% 28.350 g Boil      1.000 hr Pellet 27.2    (guesstimate)
   Centennial  9.9%%  30.000 g Boil     15.000 min Pellet 12.9 (guesstimate)
   Cascade      6.7%% 40.000 g Boil       1.000 min Pellet  1.0

Yeast
        Name  Type Form    Amount   Stage
Saflager S23 Lager  Dry    11,7 g   Primary  (plus 14 g Coopers lager sprinklet da jeg fant ut at jeg hadde for lite gjær  :roedme:

Notes

Må bare gjette på bitter og aromahumle i kittet ! Fg er foreløpig ukjent !

Detta blir spennende  ;D

Blir sikkert øl av dette. Men jeg ville ikke tatt jobben
Med å koke ølsettet. Det eneste man oppnår med
Det, er å koke ut humlen.
Kok resten av oppskriften, og tilsett ølsettet etter nedkjøling...
Det er ihvertfall hva jeg ville gjort

Dette ble et litt snodig gjæringsforløp , gjæren jeg tilsatte ekstra fra Coopers settet (som skulle være undergjær) la seg flott på toppen. Dermed endte jeg opp med både over og undergjær. Var heller ikke særlig imponert over livet i gjærlåsen men var bortreist første uka så det kan ha stormgjæret da.
Etter tre uker orket jeg ikke vente lenger, måtte finne ut hvordan det låg an, så jeg stakk over på ren dunk og tok ut en prøve.

Så viser det seg faktisk at det er nede på 1.014  :) Dette trodde jeg ikke på, så jeg sjekket det nye Europrishygrometeret, og det viser seg at dette stemmer ganske bra i vann, viser litt over 0.000.

Smakt på også selvfølgelig, og Cascadehumla kommer tydelig fram, men ikke for utpreget etter min smak. Kan ikke si at jeg registrerer særlig bitterhet, men dette kommer vel bedre fram med CO2 ?? Kjenner ikke noe Diacetyl, men vet ikke om jeg kjenner det heller, så jeg setter det nå på rast @ 20 grader, kan vel ikke skade.

Kan jeg forvente lengre utgjæring ? Min første ble overkarbonert så jeg vil være sikker på at den er ferdig  :roedme:

Magne: Grunnen til at jeg kokte volumet er for å teste utstyret (ny kjøler / kjel) og av hygieniske årsaker. (Har jo ikke tenkt å holde på med kit så lenge :ilike:

Joda, det ble øl av dette. Har for lite peiling til å klassifisere den. Kanskje litt Mûnchener ?? Ganske snodig egentlig, syntes det var alt for utpreget humlesmak når jeg flasket den, men når den er avkjølt får jeg ingen aroma men passe bitterhet. Når den er romtemperert eller litt under er det en deilig litt syrlig smak av Cascade  :yes:

Tror nok jeg girer opp på humla etterhvert, men dette ga mersmak ! Neste blir oatmeal stout partial bare mølla kommer snart..

Tilbake
Topp