"Husvask" av utstyr

Hei

Finnes sikkert endel topics på dette men mobil og søk er kjipt.

Vi har endel gjærkar som nå har hatt en ca 10 brygg. Disse rengjøres med PBW hver gang og desinf selvsagt med StarSan.

Noen nevnte at 10-15 brygg var maks for ett plastkar. Stemmer det? For en grundig vask/rengjøring - hva gjør dere da?

Takk for innspill

Med mindre du skraper opp karene dine mye, så holder de vesentlig lengre enn det. Fortsett med det du gjør, og gjør heller en individuell vurdering av karene. Jeg har brukt de samme karene i 4 år nå, og maaaange brygg.

Enig med sist talende. når karene begynner å bli litt velbrukt kan det lønne seg med en grundig sjekk for riper, men så lenge de er fint behandlet er det neppe noe problem å bruke de om igjen flere ganger, så lenge plasten er myk og fin så den ikke slår sprekker. det er noe annet om man skrubber de med skurebørste for hver gang rett nok, da blir det fortere slitasje…

Vasker du grundig hver gang så holder det til du ikke tør mer. Greit å være paranoid, men det får værra grenser. ;)

Karene er fine de men hørte snakk om proteinlag (?) som var vrient å få bort og som øker med antall brygg. Derav begrenset levetid.

Noen som bruker noe kraftigere lut med (u)jevne mellomrom eller går det i PBW/vaskemidler og oppvaskbørste?

Selv bruker jeg kaustisk soda, og kjøper skrubbesvamper/oppvasksvamper/eller noe til rundt 8 kr for 8 stk på kiwi og lignende. Bruker kun innsiden på de da den er myk.

Litt varmtvann, kautisk soda, svamp og oppvaskhansker så blir det rent, skyller de med rent vann, så lar jeg de være sånn til jeg bruker resirulert star-san på bryggedagen som ender opp tilbake til fatet rett før tapping.

En gang i uka, eller så, så samler jeg opp brukte propper og gjærlåser og putter de i en beholder med kaustisk soda.

Eg forstår ikkje kvifor ein skal holde på med kaustisk soda. Er etter min formeining alt for lett at noke kan gå gale med når dette vert brukt feil. PBW og starsan er godt nok.

Eg forstår ikkje kvifor ein skal holde på med kaustisk soda. Er etter min formeining alt for lett at noke kan gå gale med når dette vert brukt feil. PBW og starsan er godt nok.

Det er det den semi-lokale butikken har. Kaustisk soda er også godt nok :)

Pleier og skylle med varmt vann til alle rester er borte, deretter fyller jeg opp med vann og oppvaskpulver og lar stå over natta. Går sa over med svamp og skyller med rent vann. Sprayer også med litt starsan før de settes oppned til tørking just in case

Tilbake
Topp