Ettersom du ikke vet noe om alfasyreinnholdet i den humla du har plukket selv, er det vanskelig å vite hvordan den fungerer som bitterhumle. Da vil du også koke bort mesteparten av aromastoffene og få omtrent samme resultat som om du hadde brukt hvilken som helst annen humle.
Jeg ville derfor brukt all denne humla som aromahumle. Best effekt får du ved å vente med å tilsette humla helt til kokeslutt.
Så mitt forslag er: Bitterhet nok fra Saaz på 60 minutter. All den lokale humla ved kokeslutt.
Jeg var på humleslang hos naboen for en måned siden, rett før første frost tok humla her. Har laget en mild ale med omtrent like mye humle som deg. Den er ikke den beste jeg har smakt, men jeg brukte kun denne som bitter og aroma. Overrasket over bitterheten jeg fikk utav den. Til neste år bestilles det inn klassiske engelske humler for egendyrkning, for dette var artig!
Ikkje prøv å førrtælle mæ at dokker dørska homla på Kvaløya?? Dær e jo sommarn såpassa kort at ingen av de innføtte har hagemøbla, - dæm bære sætt sæ på sparsken ett lite øyeblikk!
Spøk til side - jeg er opprinnelig fra Kvaløya (nordenden) sjøl og har flere kjenninger i Straumsbukta. Jeg har alltid vært skeptisk til humledyrking nordpå og ute ved kysten her vest, hvor vi får en relativt lav varmesum i løpet av vekstsesongen. Men dersom det går der oppe, så må jeg kanskje prøve her og....
Vær kresen ved valg av sort og ikke la deg friste så mye av hverken alfasyre eller innhold av oljer. Tidlig modning og vinterherdighet er de egenskapene jeg ville lagt vekt på.
Trygve, det vokser jo humle i søkk og kav her! Omtrent hvert hus (ok hvert fjerde?) har humle som vokser 2-3 meter selv på en så vanvittig dårlig sommer som i år. Men la min milde ale modne seg ei uke til, så skal jeg gi en skikkelig vurdering av resultatet...kanskje by in en skeptisk nabo eller fem og se hva de synes.
Det blir sikkert ikke det samme som butikkjøpt humle, men akkurat nå er det bare for å leke.
Du verden - jeg slutter aldri å bli imponert over egen mangel på kunnskap!! Lurer på om ikke dette kan være en sort det burde vært verd å ta vare på? Kanskje du skulle ta kontakt med Lie Skaperverk eller evt Nøgne Ø. Tror begge driver litt forsøk med norsk humle.
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.