Humlerester (pellets) flyter i flaskene..

Dette brygget på 18 liter sto totalt 3 uker på gjæringsdunken. Tørrhumlet de siste 7-10 dagene med en betydelig mengde pellets. All humlen var ikke sunket da brygget ble flasket, men flasket likevel... Forsøkte delvis å filtrere med en desinfisert humlepose, med varierende hell.

Uansett, etter ca 2 uker på flaske (19-22 C) ser jeg en del humlerester på opptil ca 3-4 mm i diameter flyte rundt i flaskene. Er det noe håp for at disse sedimenterer etter hvert? Evt hvor lang tid vil det ta? Vil det være lurt å kjøle flaskene skikkelig (les: kjøleskap), evt hvor lang tid vil det i så fall ta før humlen er skikkelig sedimentert?

Jeg vet det ikke er farlig med litt humlerester, men foretrekker å ikke måtte spise små ikke-flytende ting i ølet....

Etter karboneringen er ferdig, og flaskene lagret kaldt vil nok dette bunnfelle sammen med gjæren.
En annen ting er at blomst er greiere til tørrhumling da de er enklere å sile bort ved omstikking :)
Blir sikkert bra!

Da mine venner smakte på IPAen min var det en del humlerester i hver flaske. Jeg sa til dem at det var en bonus fra bryggeren. Har ingen ting å si for smaken :)

magne1972 skrev:
En annen ting er at blomst er greiere til tørrhumling da de er enklere å sile bort ved omstikking :)

Stikker ikke om - tapper rett fra primærkaret. Neste gang skal det definitivt tørrhumles MED humlepose...

magne1972 skrev:
Etter karboneringen er ferdig, og flaskene lagret kaldt vil nok dette bunnfelle sammen med gjæren.

Har du noen formening om hvor lang tid dette vil/kan ta? (Ved 3 C kjøleskap)

Kenneth N skrev:
Da mine venner smakte på IPAen min var det en del humlerester i hver flaske. Jeg sa til dem at det var en bonus fra bryggeren. Har ingen ting å si for smaken :)
Gahr skrev:
Humlejuice med fruktkjøtt.

Det har du helt sikkert rett i. Men vil at brygget skal være fritt for ubåter! :)

Så lenge de ikke bruser over pga rester går det vel greit :) bunnfeller etter litt lagring

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Tar opp denne i stede for å starte en ny tråd.

Jeg flasket en IPA for en uke siden. Når jeg inspiserte flaskene i dag så jeg at det i flaskehalsen flyter en del partikler. Er dette humlerester, eller kan det være infeksjon av noe slag? Grunnen til at jeg lurer på om det kan være en infeksjon er at dette kun er tilfellet for 7 av totalt 27 flasker. De øvrige 20 flaskene er helt uten flytende "partikler". Jeg merket heller ikke dette fenomenet i min første IPA, og denne gangen mener jeg også å ha fått med meg mindre humlerester når jeg stakk om, enn hva som var tilfellet første gangen.

Skjedde det samme med to av mine flasker på min siste IPA
Tenkte jeg bare skulle la de stå
Men vendte dem opp ned en gang
Da sank det til bånn

Sent from my iPhone using Tapatalk

OK.

Synes bare det var rart at dette kun gjaldt noen flasker. Synes også partiklene er relativt store, og kan ikke huske å ha funnet noe særlig med humlerester i flaskefylleren når jeg vasket den etter tapping.

Marius K. skrev:
OK.

Synes bare det var rart at dette kun gjaldt noen flasker. Synes også partiklene er relativt store, og kan ikke huske å ha funnet noe særlig med humlerester i flaskefylleren når jeg vasket den etter tapping.

Kan jo være at dette var de siste flaskene som du tappet og at du fikk med litt grums?

Miguel skrev:
Marius K. skrev:
OK.

Kan jo være at dette var de siste flaskene som du tappet og at du fikk med litt grums?

Tanken har slått meg. Håper det er humlerester og ikke noe annet "skummelt".

I den ene flasken ser jeg at det er en fruktflue / bananflue :bank2: Må ha rotet seg ned i vørteren når jeg overførte til flaskedunken. Er det noe stress, eller kan en fruktflue infisere en batch?

hehe, ja, kanskje det.

Smakte på ølet fra flaska med banaflua. Var ikke knall, men skal sies at det holdt romtemperatur og ikke er mer enn 5 dager gammelt.

Jeg hadde et helvete da samme problem med flytende humlerester skjedde hos meg.
Hadde tappet det på fat, og det tettet øl-ut på corneliusfatet. 

Lurer på om det er enkelte pellets det er problem med?

Har selv hatt dette på godt humlede øl. Flyter gjerne noen humlepartikler i flaskehalsen, men de har alltid bunnfelt før eller siden for meg. Det skal nevnes at jeg har aldri kjølt ned ølet før omstikking og tapping, så det kan godt hende at jeg hadde kunne sluppet. De pleier somsagt alltid å bunnfelle og sette seg fast i bunnfallet i flaska.

Tilbake
Topp