Humlerester i gjæringskar

Hei.

Onsdag forrige uke satte vi en IPA til gjæring. Vi brukte humlepellets og ikke noen form for filter. Det førte til at det ble med store mengder humlerester i gjæringskaret. Bunnfallet måler nærmere 2 liter (batchen er på 25 liter). I den forbindelse lurer jeg på om det vil være skadelig for øl'n hvis humlerestene blir liggende, bør jeg stikke om ølet til et sekundært gjæringskar?

Det er antagelig ikke bare humlerester, men generell trub også. Det gir definitivt ikke godt øl. Jeg vill tatt sjansen på omstikking og heller godtatt at jeg mistet noen liter. Vær imidlertid ultra-nazi-renslig og litt til, infeksjonsfaren er meget stor. Valget står vel egentlig mellom å ikke gjøre noe og få et dårlig øl, eller å gjøre noe og kanskje få et brukbart øl.

Litt trub gjør vel ingen skade? Faktisk er det godt for gjæringen, siden partiklene danner steder der CO2 kan frigjøres, og dermed bidrar til mer bevegelse i vørteren. Det dreier seg uansett stort sett om proteiner fra malten. De løser seg ikke opp i ølet igjen.

Først og fremst, renhold er høyt prioritert her ja. Star san brukes "overalt" :p

Jeg har lest litt her og der, og jeg har fått inntrykk av at det er svært delte meninger om hvilken innvirkning humlerester gir på ølet, innleggene ovenfor bekrefter vel også dette :p

Hei.

Vi tar aldri hensyn til dette. Noen ganger kan det være 10-15 cm. trub i gjæringsdunkene, men dette faller sammen under gjæring til et par centimeter.

MVH
Børge

Da tror jeg det satses på at det går bra uten omstikking :)

Vil forresten omstikking gi klarere øl?

Vi har slitt med svært uklart øl tidligere, men siden forrige brygg har vi redusert kjøletiden fra 70-80 min til ca 20 min, Irish Moss har også blitt tatt i bruk denne gangen. Jeg vil tro at dette hjelper svært mye til å få klart øl, men hvis det er noe å hente på omstikking går vi kanskje for det i tillegg også.

Hm, interessant! Dette går jo tvert imot det jeg har lest og hørt om emnet tidligere, men jeg er ingen fanatiker. Det påstås bl.a. at man får en 'harsh bitterness, a taste you definitely don't want in your beer' (fritt etter hukommelsen).
Eller kanskje litt trubrester er OK, mye er dårlig?
Joakim skriver at ølet gjæret med trubrester ble klarere. Litt uklart i alle detaljer om hvordan testen ble utført, men kan man regne med at det er trubrestene som gjorde at ølet ble klarere, eller kan det være andre faktorer inne i bildet?
Edit: Og hva er da poenget med whirlpool?

Charles Bamforth snakker litt om trub på en av Brew Strong-podcastene, antakelig den om beer haze. Det er derfra jeg har dette med hvordan trub påvirker gjæringen.

Hei, alle!

Jøss, så morsomt. Jeg husket eksperimentet, men hadde helt glemt at ølet som var gjæret med trub, ble klarere. Det kan for all del ha vært et engangstilfelle, jeg har jo bare gjort testen én gang. Jeg har ingen hypoteser om hvorfor det ble slik heller.

Så er det verdt å nevne at det ølet jeg brygget til denne testen, hadde ganske moderate mengder humle. Jeg ville sjekke effekten av trub, ikke effekten av humlerester, så det ble ganske pysete humlet. Kanskje en humlebombe ville gitt andre resultater, hvem vet.

Verdt å merke seg er også at jeg lot flaskene stå et helt år og sjekket igjen. Det var ingen merkbar forskjell i hvordan de hadde utviklet seg, det var altså ikke slik som noen hevder, at øl gjæret med trub har dårligere holdbarhet. Iallfall ikke som jeg kunne merke med den ganen jeg hadde for to år siden ;)

Han diskvalifiserer seg selv allerede fra første setning. "Junk floating in your beer"? Det er kun tøys, og har ingenting med virkeligheten å gjøre. Ellers er det opp til hver enkelt å legge opp til bryggepraksis som de føler seg komfortable med ;)

Lager i alle fall drikkbare øl hvor jeg har trunk som tar 2 liter av bøtta ferdig pakket sammen etter gjæring, men blir ølen enda bedre så er det kanskje verdt litt ekstra arbeid.

joques skrev:
Ellers er det opp til hver enkelt å legge opp til bryggepraksis som de føler seg komfortable med ;)
Tiltredes!
Jeg har en mistanke om at etterhvert som vi lærer noe om brygging så henger vi oss opp i alskens detaljer som kanskje ikke betyr allverden på hjemmebryggernivå. Det finnes kanskje argumenter for både det ene og tvert imot, men det har kanskje ikke den store betydningen for resultatet. Det er andre ting som vi er sikrere på betydningen av.
Skulle ikke forundre meg om vi generelt kan se bort fra slike ting som mengde trub i gjæringsbøtta, oksygendiffusjon til starteren, oksygenering av varm vørter før den blir avkjølt, mineraler i bryggevannet osv., og heller konsentrere oss om mesketemperatur, gjærtype og gjæringstemperatur. Og renslighet! :biersmile:

Dag skrev:
Tiltredes!
Jeg har en mistanke om at etterhvert som vi lærer noe om brygging så henger vi oss opp i alskens detaljer som kanskje ikke betyr allverden på hjemmebryggernivå. Det finnes kanskje argumenter for både det ene og tvert imot, men det har kanskje ikke den store betydningen for resultatet. Det er andre ting som vi er sikrere på betydningen av.
Skulle ikke forundre meg om vi generelt kan se bort fra slike ting som mengde trub i gjæringsbøtta, oksygendiffusjon til starteren, oksygenering av varm vørter før den blir avkjølt, mineraler i bryggevannet osv., og heller konsentrere oss om mesketemperatur, gjærtype og gjæringstemperatur. Og renslighet! :biersmile:

Akkurat det jeg også mener! Etter å ha vært medlem i Norbrygg i en liten stund, samt å ha lest en del bryggebøker, blir jeg litt oppgitt over hysteriet omkring enkelte detaljer. Det overrasker meg at noen gidder å bruke så mye krefter, tid og penger på enkelte detaljer som ikke nødvendigvis vil gi et bedre øl. Da tenker jeg ikke bare på dette tilfellet, men generelt.

Helt klart. Rengjøring/desinfisering (to forskjellige ting) er det eneste punktet der det ikke er en millimeter å gi uten at det potensielt kan ødelegge hele ølet.

joques skrev:
Verdt å merke seg er også at jeg lot flaskene stå et helt år og sjekket igjen. Det var ingen merkbar forskjell i hvordan de hadde utviklet seg, det var altså ikke slik som noen hevder, at øl gjæret med trub har dårligere holdbarhet. Iallfall ikke som jeg kunne merke med den ganen jeg hadde for to år siden ;)

Jeg kom til å tenke på at ølet jeg har smakt hos deg ga en litt typisk følelse i ganen. Du husker kanskje at jeg nevnte det. Kan det ikke hende at nettopp denne munnfølelsen kan ha vært forårsaket av gjæring med thrub? Ellers så husker jeg ikke å ha smakt noen ubehagelig bitterhet i ølet, det var kun munnfølelsen.

Tilbake
Topp