Mest mulig sol og varme, lunt for vær og vind (jordsmonnet, altså - selve planten klatrer som kjent høyt opp i det blå uansett). En sydvegg f.eks, er nok ikke så dumt. Og så må jordsmonnet være dypest mulig, for humlen setter dyper røtter, noe som også beskytter dem mot frosten om vinteren.
Mine kongler er alltid blitt modne, enten det nå kommer av plasseringen, humlesorten, eller klimaet her på Nøtterøy.
Jeg har faktisk aldri veid avlingen. I og med at jeg kun har brukt humlen som aromahumle, så har det heller ikke vært så viktig å veie den, jeg har bare øst på med rund hånd. Tror også at avlingen varierer sterkt mht hvilken humlesort du har, gjødsling, etc. Jeg gjødsler ikke noe særlig, for jeg innbiller meg at det gir mindre smak; i alle fall er det slik med epler, gulerøtter, tomater og sånt. Derimot dynger jeg på med kompost, så som gressklipp, aske fra ovnen, løv, etc. Særlig gressklipp er fint og holder ugress effektivt unna.
Jeg kan gjerne sende noen avleggere i øst og vest - og nord - til våren, om jeg blir minnet på det. Vet ikke hvordan man pakker og sender sånne avleggere, men det finnes vel en måte. Mottaker betaler porto, men det blir sikkert ikke så mange kronene. Emballasjen veier nok mer enn selve stiklingen, skulle jeg tro. Kanskje skulle jeg ta litt for bryderiet også? En femtilapp, kanskje?
Kunne også tenkt meg noen avleggere fra f.eks Fuggles, EKG, eller liknende. I så fall kan vi jo bare bytte likt.
Når det gjelder forventning til avlingens størrelse, så tror jeg nok de fleste vil finne ut at det å avle humle til bruk i egen ølbrygging er omtrent like lønnsomt som å brygge øl selv, om du regner med timebetaling for arbeidet ;D
Det er mye skrik og lite ull å dyrke humle selv; etter et par sesonger synes man plutselig at det er veldig billig å betale en hundrelapp eller to for 250g ferdig tørket og vakumpakket humle av topp kvalitet.
Når det er sagt, så er det jo alltid artig å gjøre ting selv. Og personlig elsker jeg alt som vokser og gror, så når man nå en gang er såpass dedikert til godt øl som det vi hjemmebryggere er, så må man jo selvsagt også ha sin egen humlehage!
Og noen av de absolutt beste bryggene mine har faktisk vært aromahumlet med humlen fra hagen. Den er jo også rykende fersk i forhold til mye av den vi kjøper. Når det gjelder aroma, så tror jeg faktisk at dette er ganske viktig.
Legger ved et bilde av forrige års humlekongler. Bildet er tatt bare noen dager før høsting.