Humlepellets rett i gryta

Hei

Jeg skal sette 2 ekstraktbrygg i morgen men har fått litt manko på humleposer (bruker pellets).
Jeg tenkte derfor å ha pelletsen rett i gryta under koking.
Jeg bruker kjele med kran, og kjøler vørteren i kjelen, og tenker derfor at mesteparten av humlen vil bunnfalle under kjøling, og bli igjen i kjelen.
Med litt forsiktig siling av vørteren på vei over i gjæringskaret, bør også noe forsvinne.
Noe humle kommer nok over i gjæringsspannet, men er det egentlig ett problem??
Er dette en god løsning, eller bør jeg prøve å få tak i flere humleposer??

Jeg stresser aldri med verken poser eller sil. Som du sier, bunnfelles det meste. Jeg pleier sjelden å få betydelige mengder humle med i gjæringskaret. Det lille som kommer over bunnfelles i løpet av gjæringa, og sitter godt fast i trub og gjær når jeg tapper av.

Det er ingen vits med poser hvis du bruker pellets uansett eller? så ingen problem ;D
litt humle i gjæringbutten er bare litt ekstra næring :skitbra:

Jeg brygget her førdagen og hadde pellets rett i kjelen.
Har montert en kran på kjelen, men har hatt store problemer med å få vørteren ut i det hele tatt pga kranen har gått tett. En av grunnene til at jeg i hovedsak har brukt blomst og poser i det siste. Men et lite lager av pellets av fremskreden årgang krevde litt bruk og tankevirksomhet rundt dette.
Løsningen var litt for opp i dagen til at jeg tenkte på den med en gang, men den funket veldig bra.
Tømte kjelen med hevert, men sørget for at enden på heverten var like under overflaten etterhvert som den sank nedover. Til slutt nådde jeg trub'et og stoppet der. Ikkeno grums i gjæringsbøtten i det hele tatt - men siden det var brukt en del humle (nam) var det litt leit å registrere at det brygget som skulle ha vært ca 21 liter endte opp 4 liter mindre.

Så neste byggeprosjekt - hevert med flottør...

Tilbake
Topp