Humlegrums i gjæringkaret

Ørnegård

Norbrygg-medlem
I et forsøk på å nå 25-litersmerket på gjæringsdunken tappet vi kanskje 2 liter humlegrumsvørter mot slutten. Det var chinook som bitterhumle og cascade og chinook som aromahumle.

Den blir stående på dunk i 18-19 grader nå i 2-3 uker.

Vil humlegrumset i gjæringsdunken påvirke det ferdige ølet?

Uten at jeg har referanser for det vil jeg mistenke at dette påvirker OG, i den forstand at mesken blir tykkere, men ikke på grunnlag av mer sukker.

Sent from my iPad using Tapatalk

Har dumpet hele kokekaret i gjæringsbøtta opptil flere ganger uten at jeg kan påstå at det ble dårligere øl av dette  :ilike:

Hei, jeg har ikke opplevd dette som ett problem på humlesvake øl. Men jeg innbiller meg at de som har vært brygget med mye humle har fått en litt skarp bitterhet, på grensen til astringent smak av mye humle i dunken. Når jeg fikk brygget en variant hvor humla ikke ble med i dunken så kjente jeg ikke den samme smaken. Min mening, mine smaksløker.

Satser på at det blir øl av dette også :) Men det skal bli spennende og se om det er forskjell fra tidligere produksjoner. ..

mikslen skrev:
Hei, jeg har ikke opplevd dette som ett problem på humlesvake øl. Men jeg innbiller meg at de som har vært brygget med mye humle har fått en litt skarp bitterhet, på grensen til astringent smak av mye humle i dunken. Når jeg fikk brygget en variant hvor humla ikke ble med i dunken så kjente jeg ikke den samme smaken. Min mening, mine smaksløker.

Tiltredes.

Humlen synker til bunns i gjæringskaret ganske fort, men jeg mener å kjenne forskjell på ølet laget på vørter med og uten humletrub på samme oppskrift. For min del forsvant problemet når jeg begynnte med humleposer under kok.

Tilbake
Topp