Høy SG

Hei.

Vi satte en IPA fra Ølbrygging.no tirsdag forrige uke.
Et rimelig standard brygg, med 7kg malt (Pale ale, Red x, Hvete og Biscuit).
I tillegg tilsatte vi 0,5kg lyst belgisk kandisukker siste 15 av koketiden (60 min totalt).
Oppskriften sier en forventet OG på 1.066 og vi målte 1.070.
Brygget stormgjæret fra onsdag til søndag og nå har det roet seg ned.
Så jeg målte SG i går, og fikk en verdi på 1.022.
Jeg tror vi hadde litt høy mesketemperatur de første 10-12 minuttene (70 grader i stedet for 66), så kanskje årsaken ligger her?
Oppskriften antar en ABV på ca 7,5%, og da må vi ha en FG på 1.010.
Dit tror jeg aldri vi kommer i løpet av den siste uka brygget skal stå på gjæring før flasking.
Oppskriften sier 5 gr sukker pr liter øl for karbonering.

Så spørsmålet er om det gjør noe som helst at vi har en litt høy SG nå, og antakelig ender opp med en FG som er høyere enn det oppskriften tilsier?
Vil det være fare for flaskebomber med så mye restsødme i ølet, og at vi kanskje skal prime med mindre sukker pr liter øl?
Jeg smakte på ølet i går, og det smaker veldig bra og har selvsagt litt sødme. Men det gjør ikke meg noe.

Noen kommentarer, eller er det bare å flaske i vei med 5 gr sukker pr liter og la det stå i 2 uker til karbonering som oppskriften sier?

Takker.

Bjarne

Nei, litt høyere OG og FG gjør ikke noe. Du får litt lavere utnyttelse av humla pga høyere sukkerinhold under koking. Men du skal vel tørrhumle og selv om bitterheten ikke blir høyere kan du kanskje bruke litt mer av den.
Når gravity ikke endrer seg over tre dager sier man det er ok å flaske. Men gi det gjerne 14dager før flasking. Om FG er litt høyere enn oppskriften sier betyr ikke det at du får flaskebomber. Er det utgjæret så er det utgjæret.
Liker du 5g/l så bruker du det. Jeg bruker ofte mellom 6 og 7g/l for det passer meg. Andre vil ha 5g/l.

For sikkerhetsskyld: Du måler ikke med et refraktometer? I så fall vil alkoholen gjøre medføre for høye målinger.

Jeg tror vi hadde litt høy mesketemperatur de første 10-12 minuttene (70 grader i stedet for 66), så kanskje årsaken ligger her?

Det har det nok. Du har nok fått litt for mange kompliserte sukkermolekyler ut som gjør at gjæren ikke klarer å gjære den tørr nok. Såklart har en noe høyere OG bittelitt og si, men aller mest på grunn at du overskyter på meskingen. Mye skjer de første minuttene av meskingen så det er rimelig viktig at du treffer når du starter.

Dette er jo en fremmed oppskrift of ikke din egen, så hva FG havner på er jo litt bingo.

Men for tankens skyld. Hvis vi bruker tommelfingerregelen om at gjæren gjærer ut 75% så burde du truffet 1 poeng høyere enn target FG. Iom at du hadde fire poeng høyere OG. Beta-amylasene denaturerer visstnok rimelig raskt, type fem minutter rundt 70c (kilde byo). Så det kan være at du ødela noe beta-amylase der. Alt gikk muligens ikke tapt, så du kunne muligens i teorien kompensert med lengre mesk.

Tilbake
Topp