Brygget på bryggemaskin for første gang i helga og det gikk nokså bra, men fikk litt høy OG. Grunnen til den høye OGen er at jeg hadde for lite vann under koking. Det jeg lurer på er følgende: Er det noe problem å tilsette 5 - 6 liter vann etter at gjæring er ferdig?
For å være sikker, bør du koke den opp og kjøle den ned før du tilsetter den. Ser imidlertid at flere tilsetter direkte fra kranen, men der er jeg litt pinglete.
Har du målt OG?
Hvilken OG (event %) ønsker du etter at du har blandet inn vann?
For å være sikker, bør du koke den opp og kjøle den ned før du tilsetter den. Ser imidlertid at flere tilsetter direkte fra kranen, men der er jeg litt pinglete.
Har du målt OG?
Hvilken OG (event %) ønsker du etter at du har blandet inn vann?
OG var på 1.073 og alt etter FG vil dette gi en litt for høy % på ølet. I utgangspunktet skal % ligge på 7, mens med den OG jeg fikk så vil den ende på ca 8,5 og det synes jeg er litt høyt. Skulle vært 25 liter vørter, men jeg fikk bare 19.
Ved å tilsette 3 liter og en beregnet FG på 1.010, vil du havne på ca 7% / 1.063 ny OG
Tilsetter du 6 liter, får du en ny OG på 1.055 som vil gi ca 5,9%
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.