Hop-back før tapping

Hei folkens!

På mine tappedager pleier jeg normalt å overføre tørrhumlet øl fra gjæringstanken til en "tappetank" der jeg tilsetter sukker og lar stå en stund før jeg tar ølet på flaske. Nylig har jeg begynt å droppe sekundærforgjæring, men heller tørrhumle vha humleposer i primærtanken etter endt forgjæring , og foreta en nedkjøling før overføring til tappetanken min.

For å bekjempe muligheten for å få med unødig store mengder gjær på flaskene, og for å kunne bringe inn ekstra mye humlearoma har jeg flørtet litt med tanken om å etablere en kald hop-back mellom gjæringstanken og tappetanken min, der jeg benytter hele blomster for å filtrere ut noe gjær, men også for å filtrere ut pellet-rester.

Jeg finner dessverre ingen informasjon om slikt på nettet så langt.
Har noen av dere hørt om, eller enda bedre; eksperimentert med noe liknende? I tilfelle hadde jeg vært veldig interessert i å høre om deres erfaringer med oppsettet!

Jeg bygget en hop-back i fjor av en termos, et bazookafilter, sugru og litt fittings. Relativt enkelt å sette sammen selv om du er kapabel til å operere en drill. Jeg testet den en gang som hop-back før nedkjøing (plate/motstrømkjøler) og så gadd jeg ikke bruke den flere ganger. Men resultatet var OK - men det var jo litt anderledes enn hva du sikter på. Du snakker jo om å gjøre dette på romtemperert øl - og humlen vil ikke slippe så mye aroma og smak da.

Humle vil vanligvis bruke 3-5 dager på å slippe all smak og aroma. Så når du bare kjører gjennom en hopback så vil du få elendig effektivitet. Dette er som du ser basert på spekulasjon og ikke konkret erfaring. :)

Det stemmer vel rimelig godt det per sier. Kanskje det er noe forskjell på blomst og pellets men ellers kunne man tørrhumlet i veldig kort tid, men det er jo veldig ineffektivt.

Tilbake
Topp