Holdbarhet på Starsan

Olaf

Heisann

Har Starsan i en dunk som brukes til flaskevask. Hvor lenge holder ferdigblandet Starsan? Synes den lager et litt seigt belegg i dunken...

Bruker dere Starsan "flere ganger" eller heller dere det ut etter bruk. Har ikke flaskevakser så jeg legger flaskene i en Labb dunk med ferdig utblandet Starsan. Flaskene er vasket rene i vasken før de får siste behandling i bøtta. Har ikke hatt noen infeksjoner.

OL

Fra produktarket:
"When solution begins to cloud, sweeten with Star San or Phosphoric Acid. Solution must remain at a pH at 3 or below to maintain proper sanitizing level."

Slik jeg har forstått det, så øker pH-verdien på Star San når den blir eldre, hvilket reduserer dens steriliserende egenskaper. Jeg har en sprayflaske med utvannet Star San stående, og den fresher jeg opp med litt fersk Star San hver gang jeg brygger. For å vite om blandingen din er sterk nok må du altså måle pH'en, men som det står i produktarket, så vil det være tilstrekkelig å bare slenge på en dæsj hver gang du bruker den. Med det sagt, om jeg hadde dyppet 48 flasker i en blanding så hadde den gått i vasken etter hver gang :)

Takk for det

Det er bare latskap som stopper meg fra å bytte etter hver runde.

Da ryker 2 liter i skåla:)
Takk for hjelpen.

Om dette er i samme gata som sterkrens, så har jeg tolket det slik at den mister piffen etterhvert. stakk fingern i dunken med sterkrensmix etter noen timer, og tør nesten banne på at det var dårlig futt i den blandingen. Men det kan godt være at jeg tar feil og at blandingen er kampklar mye lenger, tunga gir vel bare en indikasjon på om det er surt eller ikke..:p

Starsan kan fint brukes omigjen. Det er en av fordelene til starsan vs andre produkter som må blandes fersk hver gang

Jeg har alltid ca 10 liter StarSan/vann i et gjæringskar stående. Denne blandingen bruker jeg mange ganger, i flere måneder. Jeg har ikke hatt noen problemer med det (knock on wood:  :bank2:).

Tilbake
Topp