Hjelp til nytt bryggeri

AudunWS

Dommer
Som vist i en annen tråd så har jeg pusset opp et rom i kjelleren som skal bli bryggeri. I dag er det kjøkkenet som benyttes og utstyr er da skalert og tilpasset for kjøkken. Nå som jeg får en egen plass å brygge på så kan jeg tenke meg å oppgradere litt. Og det trenger jeg deres hjelp til!  :amen:

Dette har jeg:

54L Igloo m kobber manifold
30L Kjele med kuleventil
20L Kjele (plain)
Kobberkjøler Spiral
Kjøleskap med temkontroll (av og på)
+ noe småting, men i all hovedsak det over

Det jeg ønsker er å få til er:
1. Bedre skylling. (resirkulering?) I dag parti skyller jeg.
2. Større batcher, opp mot 30L er ønskelig

Hvor bør veien gå videre? Og kan jeg bruke noe det jeg har...helst det

Kjøleboksen er helt fin, 54 liter er mer enn stor nok for 30 liter. Jeg brygger oppmot 45 liter i 34 liter-utgaven.
Partiskyller jeg også, og liker det, skal du opp på noe annet ville jeg gått for rims/herms...
For å brygge større batcher trenger du mest sannsynlig å skaffe en større kokekjele.
Til 30 liter ferdig brygg ville jeg hatt minst 40 liters kjele. Ville da brukt den gamle 30 literskjelen til HLT.

Det er litt i de baner jeg tenker, bruke det meste av det jeg har (i første omgang) og oppjustere kokekjelen. Det blir nok ikke så voldsomt jag etter store batcher, men litt deilig å slippe å stå å gjete gryta hele tida. Det jeg håper på er å få et fat + en god del flasker av hvert brygg.

Hva må til for å resirkulere mesken? Kan jeg bruke Igloo'n da?

Husk at også varmekilden setter noen begrensninger. Jeg bruker ei løs kokeplate (2kw), og den greier å koke ca 30 liter. Mer væske enn det, så blir det ikke skikkelig kok. Hvis du skal kunne koke opp mot 35l bør du kontrollere at kokern er kraftig nok.

audun! skrev:
Husk at også varmekilden setter noen begrensninger. Jeg bruker ei løs kokeplate (2kw), og den greier å koke ca 30 liter. Mer væske enn det, så blir det ikke skikkelig kok. Hvis du skal kunne koke opp mot 35l bør du kontrollere at kokern er kraftig nok.

Er den kokeplate induksjon? Hadde planer om en løs 2Kw induksjonsplate

Det går helt fint å sirkulere mesken i igloo boksen, man trenger da en pumpe som tåler varmen, og en ekstern tilførsel av varme som er styrt av f.eks. en PID.
Man trenger den pga større varmetap når man resirkulerer. Et alternativ til det er å kun resirkulere de siste 15 minuttene f.eks, for å minimere varmetapet.
Man trenger enten en hurtigkobling på uttaket fra boksen, eller en forgrening der man kobler pumpe og utløp, ellers vet jeg ikke hvilken annordning du bruker for skylling i dag men mulig den kan brukes.
Ellers trenges ingen tilpassinger av iglooen. Ikke av kokekjelen heller, men du trenger nok noen koblinger/slanger mellom de forskjellige beholderene.
Det er også en veldig god ide å isolere kokekjelen og HLT.
Min kokekjele er isolert, og jeg får fin rullende kok på 35 liter ved 2,5 kw.

Ikke lett å si trørrelsen, men ser stor ut gryta her. Med interne elementer får du fin kok. Også på hjulagitt...

edot: link

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/bilder?finnkode=32633376&reference=2012/1/10/6/326/333/76_-1267736456.jpg

@Magne1972; Silanordningen jeg har i dag er en "standard" manifold laget av kobberør med slissede spor. En stor firkant rundt kanten og en på tvers midt på.

@bård; Slettes ikke dum den der :ilike: Tenker meg en kjele på rundt 50L tenker jeg, det burde holde.

Sitter og sikler på BoilerMaker...er det noen god grunn til å velge denne fremfor en vanlig kjele?

Siste versjon av tankene mine er da å brygge med tre kjeler med kontinuerlig skylling, slik som Torvald sitt bryggeri omtrent. Problemet er at jeg bare har lest om dette og aldri sett det i bruk. (Flere andre som har samme opplegg ser jeg)

Det jeg da ville trengt er en BoilerMaker, en 50L kokekjele, pumpe og div koblinger. Ser at det er fordelaktig å kjøpe kjelene i Sverige, så humle.se vurderes

I dag gikk det et par ordre til statene :sikle, så da ser det ut som kjølebagen blir til overs... Jeg skal da bruke 30L kjelen jeg har som HLT. Hva trenger jeg hvis jeg skal ha varmeelementer i kjelen og styre denne med PID?

Har et par 15 gallons kjeler som ligger i tollen på Gardermoen som skal danne grunnlaget i det nye bryggeriet, så slår det meg plutselig at 30L kjelen jeg tenkte å bruke til HLT kan bli litt i minste laget. La oss si at jeg skal brygge 40Liters batcher. Vil da 30-literen bli for liten til skyllevannet? Inni hodet mitt tror jeg at jeg skal prøve meg på fly sparge

AudunWS skrev:
Har et par 15 gallons kjeler som ligger i tollen på Gardermoen som skal danne grunnlaget i det nye bryggeriet, så slår det meg plutselig at 30L kjelen jeg tenkte å bruke til HLT kan bli litt i minste laget. La oss si at jeg skal brygge 40Liters batcher. Vil da 30-literen bli for liten til skyllevannet? Inni hodet mitt tror jeg at jeg skal prøve meg på fly sparge

30l HLT til 40l batch kan bli litt knapt til svake øl. Du har god meskekapasitet så du kan ev. meske litt tynnare og dermed treng du mindre sparge-vatn.
15G kokekjele kan bli litt knapt til 40l batch, men det går nok, ev. med foamcontrol for å hindre overkok.

AudunWS skrev:
I dag gikk det et par ordre til statene :sikle, så da ser det ut som kjølebagen blir til overs... Jeg skal da bruke 30L kjelen jeg har som HLT. Hva trenger jeg hvis jeg skal ha varmeelementer i kjelen og styre denne med PID?

Du treng varmeelement, PID, temperatursensor og eventuelt rele/SSR, brytar, stikkontaktar, boks til å montere alt i og ledningar og kabelsko.

Takk for tips! Tenker meg vel opp mot 40L batcher, de må nødvendigvis ikke så store.

Når du sier bryter, mener du en vanlig strømbryter før PID? SSR fungerer som "bryter" mot varmekolbe, ikke sant?

AudunWS skrev:
Takk for tips! Tenker meg vel opp mot 40L batcher, de må nødvendigvis ikke så store.

Når du sier bryter, mener du en vanlig strømbryter før PID? SSR fungerer som "bryter" mot varmekolbe, ikke sant?

Det er nok en vanlig strømbryter protto mener. SSR vil fungere som bryter mot elementet.

Tilbake
Topp