Hjelp til Havrestout med ekstrakt?

Hei.

Jeg har fryktelig lyst til å brygge en havrestout med ekstrakt og spesialmalt, og i den forbindelse lurte jeg på om det er noen av dere som har en god oppskrift på dette?

Jeg har forstått det slik at for å få noe effekt av å bruke havre i øl så må denne meskes. Er det noen av dere som (i tillegg til oppskrift) kan gi meg en en walkthrough på hvordan jeg best kan gjøre dette. Er nybegynner og har aldri mesket noe som helst. Det nærmeste jeg kommer er steeping av spesialmalt. Er det bare å varme vann til ca 75 grader, tilsette tilmålt mengde havre og feks pale malt, og la stå en time, for så å sile av og tilsette det i kokekjelen med noe mer vann og så steepe spesialmaltet i en halvtime på rundt 70 grader, for så å ha i mer vann og ekstraktet?

Ser på dette som første steg mot allgrainbrygging, men trenger som dere skjønner litt hjelp!

Det ligger vel en ganske omfattende artikkel om mesking i medlemsseksjonen. Vil anbefale å ta en kikk på den :)

Jeg ville holdt meg rundt 65 til 67 grader under meskingen, og du kan godt ha i spesialmalt sammen med pale malt og havregryn, så lenge pale malt er rundt 50% av gristen.

Jeg kjørte mitt første (ikke-sett) brygg som en havrestout!

Oppskrift: http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,7601.msg68929.html#msg68929
Ble i utgangspunktet ikke fornøyd. Tynne ut på den måten jeg gjorde tynnet ut for mye av smakene, og jeg fikk for lite humle til en så konsentrert vørter. Skal lage litt mindre brygg fremover til jeg får råd til all-grain. Drakk akkurat en flaske av denne, og det skal sies at den enten blir bedre over tid, eller så har jeg blitt vant til hvordan den smaker. Uansett synes jeg den brente smaken er kommet tydligere frem, og det søtlige er blitt litt mer borte. Lagret den ved romtemperatur hele tiden, så skummet er ikke like imponerende lenger som den var før jul.

Tilbake
Topp