Hjelp til en porter

Skal lage meg en porter på søndag tenker jeg.

Har pale ale- og sjokolademalt og noe flaket havre samt Gjær av typen Irish Ale WLP 004.

Lurer litt på hvordan humle jeg skal bruke. Har disse 4 liggende:

First Gold
Galaxy
Pacific jade
Lucky

Kan jeg gå med kun first gold? Har tenkt å brygge 22 liter, men har aldri brygget porter før.

Mvh Ove

Jeg kjenner ikke til de andre, men First Gold og WLP004 vil passe godt. Om du har noe amber eller brown malt, må du gjerne bruke det også.

Tusen takk. Da ble det det. Hvor lenge og hvor mye bør jeg koke det? Lager 22 liter.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Porter er en nokså vid definisjon.. :)
De beste jeg har laget er svakt humlet, kun med bitterhumle, og selv om noen påstår at bitterhumle er likegyldig, vil jeg nok si at jeg merker forskjell på noen av dem :)
Mine "gode" portere har som sagt vært svakt humlet med forskjellig, men foretrekker selv de som er litt krydret i smaken. first gold er mer blomsterpreget etter "manualen" (jeg har ikke prøvd denne selv) men det trenger ikke bli mindre bra av den grunn... litt smak og behag.
Havre er egentlig ikke noen ingrediens i porter, men jeg har også brukt dette med hell :) Den gir litt mer fylde, og rundere øl. det som egentlig er mest kritisk i porter synes jeg, er karboneringsnivået. litt lite, og den blir for flat, litt mye og den blir fort bitter...
Liker forøvrig chocolate malt og caramel malt av flere typer, men begrenser eller ungår roasted barly, da den fort kan bli litt mye kaffe :)
Pale chocolate malt er en av mine favorittmalter til porter og stout.
Selvfølgelig hører det ikke hjemme, men chocolate wheat gjør seg også utrolig godt :)

Jeg har kun brygget 2 runder før. Det var 2 IPA'er. Den ene fikk for lav OG og den andre fikk for lite kullsyre, men dette skal jeg klare å fikse på. Nå har jeg bestemmt meg for noe mørkere øl (madammen liker det bedre, og ølbrygging varer lengre i hjemmet om madammen er glad). Jeg har hørt at flaket havre skal gi litt mer fylde, så tenkte å prøve dette. Sett litt for mye på youtube om ølbrygging.

Min tanke for humlen er 15g first gold i 60, 30 og 15 minutter, uten å ha en anelse om hvorfor, men jeg lærer jo av å prøve. Om noen har noen innvendinger på dette er det jo bare å si ifra.

Porter skal ikke ha aromahumle i utgangspunktet. Jeg liker ihvertfall ikke det.
Tilsett humle ved 60, og muligens ved 45-30, men ikke senere....
Havre (jeg bruker bjørns lettkokte) gir litt mere fylde, og avrunder noe. Fornuftig å bruke ihvertfall hvis du ønsker en porter med munnfølelse som passer godt til mat, og ikke er for "lett".

15 gram bitterhumle (60 minutter) virker veldig lite, men First Gold varierer litt i alfasyreverdiene. Last ned et enkelt bryggeprogram som Qbrew (gratis og open source, søk i Google) og forsøk med én tilsetning på 60 minutter, ingenting annet. Bare justér denne til det bitterhetsnivået du måtte ønske, f.eks. 30 IBU for lite bittert øl, eller 60 IBU for veldig bittert øl. Til forskjell fra Magne har jeg hatt mest hell med svært bitre portere, 60 IBU med en OG på 1060 har vært min favoritt. Uansett kan de trenge noen måneders lagring for å nå høydepunktet, men det er ingen skam i å smake underveis.

Andre tips: ikke bruk for mye chocolate malt eller black patent. Svart øl er svart nok.

tusen takk, mange gode tips her.

Lurer på å bruke 5kg pale ale, 350g Chocolat malt og 150g flaket havre. Som sagt er jeg ikke dreven på dette, men ser hva det blir ut av det.

Tenker å få en IBU på rundt 40 for å gjøre madammen fonøyd. Skal teste Qbrew, det hørtes gøy ut, og jeg liker open source.

tusen takk igjen.

Ps. jeg maler malten på ca 1mm?

Som Kjetil skriver, 60 IBU synes jeg er mye, jeg ligger som regel på 30...
Dette er smak og behag, men mine portere har OG på rundt 1050, så Kjetil sin med 1060 blir muligens ikke mye bittrere en min, dette avhenger også av FG.
Vi er jo tross alt bortigmot enige :)
150 gram havre syntes jeg derimot høres lite ut. Skal du få litt fylde ut av den, ville jeg nok muligens ganget den med 3-4... Igjen en smaksak, og mye havre gir også noe treg avrenning i mesken :)
Lykke til. Blir nok bra.
Til Kjetil, skal nok prøve litt økning i IBU jeg også, når sommeren kommer igjen :) humle er sommersmak :)

Tusen takk! No kuppar eg vel kanskje tråden litt her, men har du kanskje ei fiks ferdig oppskrift? Eg har ei kaka med S-04 som eg tenkte kunne få ta ein 1050ish porter i fjerde føring.

Da varmes meskevannet opp :)

Blir 4.5kg Pale ale, 450g Flaket hvere og 450g Sjokolademalt. 45g First gold humle i 60 minutter.

Har lekt litt rundt på forskjellige bryggeverktøy, og alle gir meg forskjellige OG'er og IBU, så nå er tanken bare å brygge og prøve. Kan vel uansett ikke bli så forferdelig.

Takk for hjelpa alle sammen :)

Tilbake
Topp