hjelp til å automatisere kontinuerlig skylling

Jeg står fast på denne.

Har et trekjelers-oppsett og er litt lei av å følge med på om vann inn i MLT = vørter ut.

Har prøvd med en Blichmann Autosparge før, men den funker ikke i om at jeg bruker pumpe for å få vann fra HLT til MLT.

Bruker gravitasjon å mate pumpa som mater MLT.

Er der noen som har et tips til hvordan jeg kan mate MLT uten å måtte følge med på det? Helst mekanisk og enkelt, oppgraderinger i denne delen av bryggeriet er egentlig ikke prioritert.

Vi mater autosparge med pumpe, sammeligner flow en liten stund og lar det stå og gå til kokkjelen er full. Fungerer så bra som bare det.

Hva har du hatt problemer med?

Greia er at mitt oppsett er som det er.. altså pumper og ikke gravity, er egentlig ikke sugen på å gjøre store innhogg der. Skal jeg bruke gravity må jeg lage et slags reservoir over HLT og MLT, noe jeg ikke vil mtp pes..

Da jeg prøvde Autosparge så ble pumpa stående og trykke på når spargen strupet mer enn det som var pumpas egen flow (og etter min etter-pumpe strup), noe som resulterte i et overtrykk ved Autospargen som gjorde at det sprutet ut vann der det egentlig ikke skulle.

Hvordan dere har fått autosparge til å funke med pumpe vil jeg gjerne vite.

Er det noe i oppsettet ditt som gjør det vanskelig å løfte HLT opp?

Fysisk sett nei. Praktisk sett definitivt ja. Så det er egentlig ikke aktuelt. Da veier jeg det å følge med og justere som mindre arbeid enn det å løfte HLT.

ImageUploadedByTapatalk1408306840.946080.jpg

Mine kjeler står slik, og jeg har aldri hatt noen problemer med spargen. Jeg kjører en chugger forran, med litt strupet flow.

Har du forsøkt flere ganger?

Vis vedlegget 13715

Mine kjeler står slik, og jeg har aldri hatt noen problemer med spargen. Jeg kjører en chugger forran, med litt strupet flow.

Har du forsøkt flere ganger?

Prøvd flere ganger. Det spm skjedde var at pumpa står jo og pumper, selv med strup. Og når Autospargen vil strupe så trykker pumpa på like mye uansett. Kan være at enda hardere strup på pumpa vil fungere, for n-te gang. Men da vil jeg låne en ny autosparge først før jeg kjøper en ny.

Kan du sette en mikrobryter på sparge armen, så kutter den strømmen til pumpa?

Egentlig slike løsninger jeg vil unngå. Ja, jeg kan jo gjøre det, men hvis jeg først gjør det så kommer det til å balle på seg mer enn det jeg vil. Du vet, en person som liker å bygge og koble etc etc.. Ser etter en enkel mekanisk løsning på dette, men jeg tviler på at det går uten at jeg må bygge om en del, så innerst inne tipper jeg egentlig at det blir som det er nå.

Men derfor jeg spør, vet det er mange kreative hoder her inne :)

Enkel mekanisk løsning sa du? Gaffatape og to ledninger som får kontakt når spargearmen går "på" ;)

(Disclaimer i tilfelle noen ikke-elektrokyndige skulle lese og synes det høres ut som en god ide: det er IKKE en god ide!)

Kanskje det er det jeg bør gjøre. Disse nivåbryterne kan jeg bare koble inline mellom bryteren jeg allerede har, og pumpa?

Det stemmer. Jeg er ikke sikker på om du får bryterenen både som normalt åpen og normalt lukket. Det vil selvsagt også være avhengig av hvilken vei flottøren monteres. Så du vil kansje trenge ett rele i tillegg hvis du har feil type.
Jeg har en ekstra bryter du kunne overtatt for å teste dette, men den befinner seg i Trondheim. Du skal evt. få den om du betaler frakt. Jeg skal sjekke hvordan bryteren virker på den i kveld. Fint om du tester dette siden jeg vurderer en lignende løsning selv. Men jeg kommer kansje til å droppe pumpa og bare ha en elektrisk styrt ventil på vannkjelen som er plassert over meskekaret.
Edit: Den jeg postet bilde av har normalt lukket bryter når den monteres med flottøren ned og ledningene opp. Da skal det bare være i koble den inn mellom bryteren du allerede har og pumpa, så bryter den strømmen når nivaet blir høyt nok.

sku037074_5_595_cenyonline.jpg

Sist redigert:
Dette tok jaggu litt tid, men fungerer som gull. Først. Er det noen som vet hva en enkel "holder" for å sette fast ting man lodder på heter? Helst fra CO, da det er min lokale utstyrsbutkk.

Akkurat nå ser oppsettet ikke ut da jeg ikke klarte å lodde XLR'er og endte opp med å bruke skjøtehylser, slik at oppsettet er permanent, noe jeg ikke vil at det skal være. Tanken er å feste en liten koblingsboks på bryggebordet hvor jeg fordeler slik at jeg kan bypasse flotøren ved ønske, enten ved hjelp av bryter (må se hva jeg har liggende) eller rett og slett en jumperkabel som kobler sammen lederen som går til flottøren, direkte til pumpa.

Testet med litt vann, og pumpa oppfører seg eksemplarisk. Nivået ble holdt, eneste aberet er at vannet blir stående i slangene i x antall sekunder før pumpa kjører på igjen, så det er et lite varmetap her. Nå har jeg bare hengt flottøren over kanten på kjelen, og har tredd en silikonslange rundt alt av kabling helt ned på gjengene på pumpa, litt silikontetting nederst ved gjengene så er den potte tett regner jeg med. Spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre dette, enten som som nå, bare hive greia over kanten og finne et nivå, og sette på lokket, eller noe mer fancy. Eneste festestedet ville vært i spargearmen, men denne tar jeg ut innimellom for å rense etc, så det ville kanskje ikke vært helt gunstig. Innspill på dette tas hjertelig imot.

Neste prosjekt blir å installere en flottør i HLT som etterhvert skal oppgraderes til noe i stål. Denne flottøren skal da kutte stømmen til pumpa når HLT er tom. Det blir veldig frem og tilbake med ledere iom at to flottører skal styre samme kurs men det blir ett skritt nærmere fluktstol-brygging. Dette gidder jeg ikke tenke på helt enda, men skal ta høyde for det når jeg bygger boksen til MLT-flottøren.

Bypass vil gi deg lavere trykk når autospargen er igjen. Da klarer den nok å holde tett, den gjør jo det ved gravitasjonsmating, og tydeligvis med chugger hos Borander.

Tilbake
Topp