HJELP!!! Tett platekjøler

Er midt i bryggingen av 110 liter juleøl, og fant nettop ut at platekjøleren min er nesten tett :eek:

Hva kan jeg bruke for å gjøre den ren?? det er kobberplater i kjøleren?

Syre,? base? kaustikk soda??

Jeg ville brukt kaustisk soda. Ha en nokså sterk blanding i en bøtte, koble til pumpe og pump væsken gjennom filterplatene, og la det renne ut i bøtta igjen. Pass på øyene!

Etterpå kan du skylle ut kjøleren og desinfisere den som du pleier. Dette bør nok løse forstoppelsen fort.

Um. Jeg har hørt at kaustisk soda ikke er helt bra for kobber. Tar jeg feil i det? Men er det kobber inni der, da? Trodde det var rustfritt.

Dette er grunnen til at jeg sverger til dyppkjøler ;o)

Det er nok kobber, å hvorvidt kaustikk soda får kobberet til okisidere så vil det vel ende opp med at vi får litt vell mye kobber i øllen.. men.. skylte igjennom med rent vann i 30 minutter. Så får håpe at det meste av oppløst kobber ble skylt ut :amen:

Jeg har vært med på tett platekjøler før(Blichmann). Det vi gjorde var å koble vørterkoblingen til krana og skrudde den på fullt. Det gikk ca 30 sek så sa det plask og jeg fikk en tsunami med humlegønk på skjorta  :skitbra:

Det finnes Back flush kit til Blichamnn kjøleren. Det er i prinsippet bare en slange med krankobling på den ene siden og vørterkobling på den andre. Det er da ganske lett å vaske eller fjerne snusk som ligger i kjøleren.

Jeger også ganske sikker på at kobber og Kaustisk soda fører til irrer(korrosjon), men det går sikkert fint om man skyller fort.

http://www.jernia.no/Produkter/Produktvisning?key=78512&prodPageid=3454
Caustic soda, as a 50% solution, is an odorless and colorless liquid that is highly corrosive and reactive.

Caustic soda solution is a chemically stable product. It will pick up carbon dioxide (CO2) from the air to form sodium carbonate (Na2CO3) which can impact product quality over time. In addition, iron pick-up is common in carbon steel storage vessels or in lined carbon steel storage vessels where the liner has been damaged. To extend the storage life of caustic soda solution, minimize its exposure to air and its direct contact with iron-containing metals.

Consider the materials of construction carefully for caustic soda storage containers and processing equipment. Caustic soda solution reacts readily with metals such as aluminum, magnesium, zinc, tin, chromium, bronze, brass, copper, tantalum and galvanized (zinc-coated) materials.

Use care when diluting concentrated solutions of caustic soda. In addition to using proper personal protective equipment, ALWAYS add caustic soda to tempered water with constant agitation to minimize a rapid temperature increase and the potential for the solution to boil, splatter or violently erupt.

Det er sant at kobber tæres litt av lut, men gjør du dette en gang og skyller så er skadevirkningene nokså begrenset altså. Men jeg ville kviet meg for å gjøre dette slik etter hvert eneste brygg, for over lengre tid vil man nok kunne få 'varige men'. På mikroen vaskes hele utstyret med lut etter hvert brygg. Man kan se at det er etset bort litt kobber her og der, men det er for det meste på veldig utsatte steder, samt at det skal mange ganger til før skader oppstår.

Men det Fei sier er nok sikkert den beste 'første løsning': sterk vannkraft. Funker ikke dette, så kan man jo ty til sterkere virkemidler.

Var det forresten pellets eller humleblomst som kan ha tettet igjen kjøleren din, Torga?

Eduard skrev:
Men det Fei sier er nok sikkert den beste 'første løsning': sterk vannkraft. Funker ikke dette, så kan man jo ty til sterkere virkemidler.

Var det forresten pellets eller humleblomst som kan ha tettet igjen kjøleren din, Torga?

Det er nok trub som tetter kjøleren. Har helt sluttet å bruke pellets pga problemer med kjøleren. Humla har vi alltid i humlepose. Bruker ikke irish moss, men klarurt. Så er overbevist om at det er hot og cold breake som tetter den. Har forsøkt å blåse den den ren med vanntrykk, har rimelig heftig vanntrykk der jeg bor, men intet hell. Kaustisk soda gjorde susen. en ble ren ;D

Vi bruker kjøleren noe spessielt. Vi pumper kokende vørter gjennom platekjøleren og tilbake i toppen av kokeren. Vi lar dette stå å sirkulere i ca 30 minutter. Det virker som om kjøleren går mer og mer tett mens dette pågår. På slutten av pumpingen, så er det såvidt det sildrer gjennom slangen. :attevar: Så trur nok av vi må gå over til motstrømskjøler. :(

Dere kan jo også prøve å kjøle den 'vanlige' måten, ved å pumpe vørteren kun en gang gjennom kjøleren, og så rett inn i gjæringskaret. Da unngår man at all hot og cold break før eller senere må passere kjøleren, da det med vanlig kjøling for det meste bare er cold break som havner i kjøleren. Eller tar jeg feil?

Det vil nok uten tvil bedre bedre situasjonen. Men som jeg tidligere har lagt inn bilder av, så har jeg en noe spesiel koker med avtappingen helt i bunn. Så det vil nok blit tett etterhvert, men forhåpentligvis når det meste av øllen er i dunken  ;)

Men... fra sommeren av er det planlagt heilt nytt bryggeri med ombyde 200 liter vv beredere. Å da skal avtappingen legges noen cm over bunn, og heelt inn til veggen. Må nok ha større kjølere til da uansett :ilike:

Tilbake
Topp