WLP001 skal kunne klare jobben, men da må den få all hjelp den kan få da alkoholprosenten vel burde ende på over 12% avhengig av utgjæringsgrad på vørteren, og ikke minst hvilken formel som brukes for og estimere ABV
WLP001 skal kunne gjære ut til 12%, og med tilsetning av sukker i flere steg har noen oppnådd 15% under ellers optimale forhold.
Ville tilsatt en ekstra dose oksygen ca. 12 timer etter tilsetning av gjæren, uavhengig av om du har tilsatt anbefalt gjærmengde eller ikke. Selv kjører jeg en såkalt Fast Ferment test regelmessig på mine brygg, så jeg vet hvilken utgjæring jeg skal ha på ølet, altså forventet FG. Det er veldig godt å vite FG på vørteren ved full utgjæring, så unngåes flaskebomber og/eller for søtt øl, samt at ev. tiltak for å øke utgjæring kan benyttes (f.eks tilsette en aktiv starter hvis gjæren ikke er vital nok til å spise alt gjærbart sukker i første omgang)
Litt snodig at du bommet 28 poeng på OG, fikk du mindre enn forventet antall liter i bøtta og isåfall hvorfor tilsatte du ikke vann til å nå riktig OG?