Hjelp..Humlestiklinger som spirer og det er snø ute..

Hei,
Jeg har tatt med meg noen humlestiklinger fra England som har ligget kjølig  (5 grader) i cirka 1 uke. Så nettopp at disse har begynt å spire. Alt fra 1 til 7-8 centimeter lange ”hvitaktige” skudd fra humlestiklingene jeg har kjøpt. Dette er jo bra, bortsett fra at det er snø og kuldegrader ute slik at det er vanskelig å plante ute.

Noen ideer om hva jeg bør gjøre?

Er det en ide å klippe bort skuddene for så å satse på at det kommer nye skudd litt senere?
Er det en ide å plante i bøtter i kjeller som holder 5 grader og satse på at jeg kan plante/sette ut om ett par uker?
Eller andre forslag?

Vennlig hilsen,
Tommy

Bare la de være, det er nok det lureste. Selv i england kan det bli frost etter at planter spirer, planter er overaskende godt tilpasset dette! Både med antifrostproteiner og andre saker.

/biolog

;)

Takk for svar!

Hva tror du jeg bør gjøre i dagene fremover?

Bør jeg da bare la dem ligge innpakket i en plastpose i kjeller (slik de nå ligger) og vente på dager med bare + grader, plante i bøtter i kjeller (stabilt 5 grader) eller plante ute (fra  -2 til +4 grader)?

Hilsen, Tommy

Wops, fikk det for meg at du var bekymra for planter du allerede har planta ute, noe du ikke har gjort! Min feil  :)

Jeg ville vel kanskje bare beholdt dem i kjelleren til det var mulig å plante dem ute. Stabilt 5 grader høres ikke så dumt ut heller.

hei  :biersmile:jeg hadde nok flyttet dem fra plastpose og over i potter (i plast kan de slå seg og råtne)og hatt dem i kjelleren til midten av april.Da ville jeg flyttet plantene i dagslys men hatt kjølig temp til utplanting i mai.Dette er ikke noe fasittsvar men det er bra det er liv men litt tidligt .Mine stiklinger har også begynt og leve de står i potter prøver og holde dem tilbake noen uker til med kjølig og mørk oppbevaring til jeg setter dem ut i drivhuset før utplanting

Tilbake
Topp