Ved High Gravity Brewing, når skal man egentlig tilsette vann? Er det etter at gjæringen har startet, og pågått et par dager? Eller er det før man tilsetter gjær? Eller noe helt annet? Og skal temperaturen på vannet være lik temperaturen på vørteren?
Som regel blir ølet vannet ut (på fint kalles det visstnok at ølet blir tilsatt "nedbryggingsvæske", hvilket vil si deoksygenert vann, antakelig rett og slett kokt vann) etter gjæring og lagring er unnagjort. Poenget med HGB er rett og slett å spare plass, dvs. at man ikke trenger så store gjæringstanker.
Ok, takk. Da får jeg vel prøve det. Problemet mitt er derimot ikke for små gjæringstanker, men for liten elpanne/kokekjele, som jeg ikke får mer enn ca 15-17 liter ut av.
Da kan du trygt tilsette vann rett i gjæringskaret også. Før gjæring altså.
Kalt vann fra springen skal vistnok være rent nok, så da slipper du til og med kokingen.
Oksygen er jo positivt i denne delen av prosessen.
Jeg brygga en Weissbier nå nettopp, da brukte jeg litt ekstra malt, og fikk 10 Liter med vørter med en del høyere gravity enn jeg hadde tenkt (ca. 1.050) Noe jeg hadde siktet på, før bryggingen (hadde skalert humlen etter denne OG'en)
Ifølge oppskriften skulle jeg ha 1.038, så derfor kalkulerte jeg utvanningsgrad i beersmith, og da vannet jeg ut brygget til jeg hadde ca. 1.038-1.040. Tror det var 1.040 jeg hadde, husker ikke helt, og har ikke notatblokka mi her..
Hadde oppi rent springvann i gjæringskaret, og rørte som bare helvete med en laaang plast-røresleiv (fulgte med startpakka mi). Regner med vørteren fikk bra med oksygen samtidig.
Tror nok jeg vil bruke slik bryggemetode senere også, helt til jeg får kjøpt meg en kjele med skikkelig volum (eller speidel...)
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.