HERMS og volum

FrankD

Norbrygg-medlem
Herms røret ble litt større enn planlagt. Det går 3,5L vann rundt varmekolber og coilen som vørteren går i. 4,5-5 dl vørter i coilen/rørene.
Det står 4 kw varme i røret. Meskekaret er på 110L og planenen er å stegmeske. Har også en 9 kw dyppvarmer til hjelp for rask oppvarming.
Lurer litt på om vannmengden gjør det vanskelig å holde jevn temp med en PID kontroller. Proben står i en T over glasset. Pumpen skal gå med konstant hastighet, så det blir varmekolbene som står for reguleringen.
Røret skal isoleres. Meskekaret er isolert med 50mm glava.
Batch størrelsen blir mellom 25-75 liter.
Alternativet kan selvfølgelig være å fortrenge noe av vannet med et eller annet med lav varmekapasitet. Vet ikke helt hva.

ImageUploadedByTapatalk1405783040.081779.jpgImageUploadedByTapatalk1405783057.992233.jpg

Er fersk i dette gamet, men når du skal meske, fyller du HERMS'N opp med vann i forkant, for så å varme det opp til mesketemp, og når du er ferdig med brygginga, pumper/tømmer du det ut igjen? Sitt å fabulerer om samme løsning som dette, og satt og tenkte på dette med hvordan holde tempen i hermsen jevn. tror hvis pt100 følern sitter inni hermsen, og evt fått til en sirkulasjon på vannet inni, da ville det man teoretisk sett klart å unngå tempforskjeller i hermsn.. på en annen side, har du jo en stor elkolbe, og det er jo ikke mye vann i hermsen..

Hermsen min er alltid full av vann.

Det er ikke tempen på selve vannet i beholderen som er interessant, men vørteren som går i coilen. Man setter et t-ledd på utgangen av coilen og stikker en probe inni.

Det endte opp med at jeg bestilte kortere varmekolber. Nå er volumet akseptabelt. 2 x 3 kw kolber, så jeg bør kunne stegmeske med relativt hurtig temp økning.
Det står et t stykke med probe over skueglasset, så jeg måler temp direkte i vørteren. Jeg har tappekran i bunnen for å tape ut vannet. Litt skeptisk til galvanisk korrosjon his det blir stående en stund.

Tilbake
Topp