Hei på dere! :hadet:
Jeg er nytt medlem og bryggejomfru. 30 år og bosatt på Hamar.
Har hatt ambisjoner om å begynne en god stund, men har med hensikt ventet til jeg flyttet og fikk litt lagringsplass tilgjengelig.
Nå er jeg nyflyttet og klar!
Jeg hopper bukk over ølsett og forsøker meg rett på ekstrakt.
Er ganske sikker på at jeg kommer til å begynne å meske ganske så snart også
Uansett, nå står første runde for tur. Det blir en kompromissbatch som både jeg, og viktigst av alt: sjefen (les: fruen) liker.
Da blir det en Wit. (Jeg er mer en Pale Ale type egentlig)
Jeg har bestilt:
2x Maltekstrakt hvete 1,5kg Coopers
Styrian Goldings (Celeia)pellets 3.19% 100g
Brewferm blanche/wit gjær.
Koriander og sitrusskall må vel også til, går for 30g knust koriander @2min og 20g appelsin og 20g sitron @2min. Spørsmål 1: Må dette skallet være tørket eller kan jeg bruke ca dobbel mengde ferskt?
Kommer til å bruke ca 10-12L kokevolum på ekstraktet og tilsette vann senere. 20L sluttvolum er målet. Spørsmål 2:Høres dette greit ut?
Spørsmål 3: Hvor mye humle og til hvilke tider?
Jeg setter allerede pris på dette forumet og har tilbrakt mye tid her allerede, det skal bli morsomt å bidra till etter hvert :skitbra:
På forhånd, takk for hjelpen!
Rune
Jeg er nytt medlem og bryggejomfru. 30 år og bosatt på Hamar.
Har hatt ambisjoner om å begynne en god stund, men har med hensikt ventet til jeg flyttet og fikk litt lagringsplass tilgjengelig.
Nå er jeg nyflyttet og klar!
Jeg hopper bukk over ølsett og forsøker meg rett på ekstrakt.
Er ganske sikker på at jeg kommer til å begynne å meske ganske så snart også
Uansett, nå står første runde for tur. Det blir en kompromissbatch som både jeg, og viktigst av alt: sjefen (les: fruen) liker.
Da blir det en Wit. (Jeg er mer en Pale Ale type egentlig)
Jeg har bestilt:
2x Maltekstrakt hvete 1,5kg Coopers
Styrian Goldings (Celeia)pellets 3.19% 100g
Brewferm blanche/wit gjær.
Koriander og sitrusskall må vel også til, går for 30g knust koriander @2min og 20g appelsin og 20g sitron @2min. Spørsmål 1: Må dette skallet være tørket eller kan jeg bruke ca dobbel mengde ferskt?
Kommer til å bruke ca 10-12L kokevolum på ekstraktet og tilsette vann senere. 20L sluttvolum er målet. Spørsmål 2:Høres dette greit ut?
Spørsmål 3: Hvor mye humle og til hvilke tider?
Jeg setter allerede pris på dette forumet og har tilbrakt mye tid her allerede, det skal bli morsomt å bidra till etter hvert :skitbra:
På forhånd, takk for hjelpen!
Rune