Heater, er dette et godt kjøp?

Hei!

Denne vil helt sikkert fungere bra. Merk at den vil trekke 15,2 A ved 230 volt som du sannsynligvis har. Du må men andre ord ha en 16A kurs med 100% ledig kapasitet for å drive denne..

Om det blir for høy effekt i forhold til areal slik at vørteren brennes kan kanskje andre svare på.
 
Den var veldig billig,  men....... den blir nok for kraftig for en 16A kurs  :noway: 
Så vidt jeg har forstått bør man ikke gå for mer enn max 3500W med 16 A, selv det er i meste laget, du må da bruke "trege" sikringer.

Standard strøm leveranse skal kunne variere mellom 220V og 240V (men kan nok svinge lavere noen steder/ganger) 
Teoretisk maks effekt skulle dermed bli 220V x 16A = 3520W 
Elektrikeren min annbefalte å ikke planlegge for over 3300-3400W med 16A kurs og 2000W med 10A kurs.
 
Da fortsetter jakten på en heater =)
Fått dilla på ebay, handlet SSR, PID, RTD PT100 og en fet pumpe

Madsun
 
Elementet er oppgitt til 3800W ved 240 volt. Dette gir en motstand på 15,16 ohm. Dette elementet trekker ved 220 volt ca 14,5A og gir en effekt på 3200W. Ved 230 volt trekker det 15,17A og gir rett under 3500W. Dette gir deg et lite overheng for bruk på 16A sikring, men det burde gå bare bra dersom kursen benyttes kun til dette elementet. Som regel kan du trekke noen % mere enn merkestrømmen (uten at jeg ville gamblet på å kjøpe utstyr som trekker litt over). På en automat vil varmeutvikling over tid i denne kunne slå ut automaten når du oppererer i nærheten av maks, men alle sikringer skal vel i utgangspunktet tåle merkestrømen.

Mål spenninga di. Dersom den ikke er over 230 volt ser jeg ingen problemer med å benytte dette elementet.

MVH
Børge
 
Hmm..får fiske frem multimeteret :) Takk for tips, tror ikke jeg kommer til å gamble, har ikke behov for så mye effekt strengt tatt
 
For å supplere litt kan jeg nevne at jeg nå flere (tre) ganger har kjørt to kokeplater på nominelt 2000 watt hver seg (type Cotech)  på en 10-ampere kurs, uten større problemer enn at sikringen har røket en enkelt gang. OK, så har ledningen blitt litt varm også, men hva så? Skyldes at jeg brygger ute på terrassen (eller i garasjen når det snør, og det gjør det litt for ofte etter min smak), og har bare tilgang til denne kursen uten å ha en dør eller et vindu på gløtt for å få gjennom ledning fra kraftigere kurser, og det har jeg ikke lyst til nå i vinterkulda...
 
Henning1 skrev:
For å supplere litt kan jeg nevne at jeg nå flere (tre) ganger har kjørt to kokeplater på nominelt 2000 watt hver seg (type Cotech)  på en 10-ampere kurs, uten større problemer enn at sikringen har røket en enkelt gang. OK, så har ledningen blitt litt varm også, men hva så? Skyldes at jeg brygger ute på terrassen (eller i garasjen når det snør, og det gjør det litt for ofte etter min smak), og har bare tilgang til denne kursen uten å ha en dør eller et vindu på gløtt for å få gjennom ledning fra kraftigere kurser, og det har jeg ikke lyst til nå i vinterkulda...

Dette "fenomenet" skyldes nok mest sansynlig lav spenning i utgangspunktet samt bruk av lange skjøteledninger/langt strekk med instalasjonskabel. Prøv å måle spenningen ved kokeplatene når de er i drift.
 
Beant skrev:
Elementet er oppgitt til 3800W ved 240 volt. Dette gir en motstand på 15,16 ohm. Dette elementet trekker ved 220 volt ca 14,5A og gir en effekt på 3200W. Ved 230 volt trekker det 15,17A og gir rett under 3500W. Dette gir deg et lite overheng for bruk på 16A sikring, men det burde gå bare bra dersom kursen benyttes kun til dette elementet. Som regel kan du trekke noen % mere enn merkestrømmen (uten at jeg ville gamblet på å kjøpe utstyr som trekker litt over). På en automat vil varmeutvikling over tid i denne kunne slå ut automaten når du oppererer i nærheten av maks, men alle sikringer skal vel i utgangspunktet tåle merkestrømen.

Mål spenninga di. Dersom den ikke er over 230 volt ser jeg ingen problemer med å benytte dette elementet.

MVH
Børge

Nettopp, det er slik det regnes om.

Det er ingen grunn til å ikke kjøre dette elementet på en 16 A kurs.

Når det gjelder kvikke/trege sikringer, (hold tunga rett i munnen nå  :)  ), en treg sikring er kvikk, og en kvikk sikring er treg, en treg sikring brukes til å fx. starte motorer, de tåler mye last i kort tid, og en kvikk sikring tåler mye overlast i lang tid, typisk 100 % i en time. Derfor skal det i bryggerisamheng brukes kvikke sikringer, ingen har så store motorer at de trenger trege, m.m. de har flere kjølere på allerede høyt belastede kurser.

Så at Henning kjører to stk. 2 Kw plater en stund på en 10 A kurs er helt som det skal være.
Det er også riktig at når nye anlegg projekteres skal det ikke projekteres mer enn 80 % last.
 
Dette så jo veldig billig ut. Noen som har noen erfaring med frakt av disse til Norge? Vurderer å bare kjøpe inn et par til et fremtidig bryggekar, men det er kanskje litt overilt. Dersom man trenger mer enn et, er det jo bare å legge en skjøteledning fra et annet rom med en annen kurs?
 
Martin E skrev:
Dette så jo veldig billig ut. Noen som har noen erfaring med frakt av disse til Norge? Vurderer å bare kjøpe inn et par til et fremtidig bryggekar, men det er kanskje litt overilt. Dersom man trenger mer enn et, er det jo bare å legge en skjøteledning fra et annet rom med en annen kurs?
billigste frakt er nokk med jetcarrier.fra jetcarrier i usa til posten din er 160nok med flyfrakt sålenge den er under 4,5 dm3
http://www.jetcarrier.com/info/magporto.asp da betaler du for produkt og frakt i usa + jetcarrier frakt.
 
Der var det mye snadder - bl.a en magnetrører som skal kunne klare opptil 11 liter??  Og prisen er bare 500 kr ???
 
Tilbake
Topp