Havrestout - "stuck sparge"

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg brygget en havrestout i dag. Når jeg skulle skylle ble det hele tett ganske fort. Jeg prøvde å blåse i slangen og å røre i mesken på nytt uten at det hjalp noe særlig. Det endte med at jeg måtte sile mesken gjennom en saft sil...  :eek:

Jeg mesker i kjøleboks med kobbermanifold med hullene ned og jeg bruker partiskylling. I denne ølen brukte jeg 700g lettkokte havregryn som jeg ikke malte men hadde rett i mesken.

Er det noen triks i Ludo for å slippe tett mesk når en bruker havregryn?

Hvordan får en det til?  La være å røre i mesken etter at havregrynene er hatt i?
Jeg blandet havregryn sammen med malt og så tømte det oppi meskevannet...

Du bør i alle fall resirkulere og skylle sakte, særlig til å begynne med. Å gjøre noen kutt i toppen av mesken etter resirkuleringen kan også hjelpe (ikke helt ned til bunnen). Maltet bør heller ikke være for finmalt.

Fylle malt i meskekaret, så havregryn til slutt.
Etterhvert som du rører vil havregryn begynne å fordele seg nedover i mesken, men forhåpentligvis ikke så mye at det går tett.

EDIT: Havregryn på toppen, ikke til slutt....

Jeg lager mye havrestaut, med opptil 14 % havregryn.  Det renner ALLTID jæ%¤# sakte, særlig til å begynne med.  Jeg bruker kontinuerlig skylling, og masse tålmodighet.  Etter hvert om temperaturen øker, (har 78-80 grader i skyllevannet) så går det fortere og fortere.  Så dersom du har plass, så vil det sikkert hjelpe med en utmesking på høyere temperatur - f.eks 75 grader eller deromkring. 

Om det har noe poeng å la det gå sakte når du bruker manifoil er jeg usikker på ...?  Det er vel helst når du bruker hullplate at du skal strupe flow'en til å begynne med (??) Jeg lar det renne så mye som det kan - og det er neiggu ikke mye.  Espen har et poeng med å plassere havregryna mest mulig på toppen, og det vil jeg selv prøve neste gang.  Men da får ikke du som partiskyller til å øke temperaturen for utmesking uten å blande alt sammen igjen.  Uansett hvor mye en snur seg så er ræva bak......

Det kan kanskje også være en idé å gjøre et meskesteg på ca. 40 °C, for å bryte ned beta-glukaner i havren, siden det gjerne er disse som gjør at mesken tetter seg. Utmesking på 75-78 °C er nok også lurt.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Mange gode tips...
Jeg har ikke oppsett til stegmesking, så det går ikke. Utmesking på 75 grader kan jeg jo gjøre.
jeg tror at neste gang skal jeg ha havregryna på toppen være forsiktig med røring etterpå...

Når jeg brygger havrestout (med opptil 25% havre, 50/50 maltet havre og havregryn) knuser jeg bjørns lettkokte havregryn sammen med malten. Mesker også i kjøleboks med kobbermanifold. Har på dette oppsettet aldri fått "stuck mash".  Så tipper å knuse malten kan ha sitt å si..

Har hatt max 31% havregryn i en stout og ikke plagdes, har hatt full flow på pumpa på RIMSbryggeriet mitt.  Blander sammen små lettkokte havregryn med malten og rører et par ganger i mesken i løpet av mesketiden.

Kan herved melde at mesk som blir helt ut av meskekaret oppi en saftsil for å skille vørter fra korn blir godt øl det også...    :)

Det høyrest betryggande ut. Måtte til med det same ein gong, sjølv utan havre, og ølet vart bra til slutt. Havrestaut er ein type eg har tenkt å prøva meg på. Eg meiskar i kjøleboks, og oppi der passar ikkje Gahr sitt 40-graders betaglukansteg særleg godt. Men det er jo berre ein poser havragryn det er snakk om. Kva med å ta førtigraderssteget med havregryna for seg sjølv i ein kjele på komfyren? Og så tømma alt oppi meiskekjøleboksen når betaglukanane er begynt å gi opp?

Tilbake
Topp